صلوات

فصل اول : آثار و برکات صلوات در دنیا

بخش اول : استعانت پیامبران از صلوات

_ توصیه خدا به موسى به صلوات زیاد : حق تعالى به موسى پیامبر خطاب نمود:مى خواهى من به تو نزدیک تر باشم از کلام تو به زبان تو و از دیدن تو به چشم تو و از روح تو به بدن تو و از اندیشه تو به دل تو، به حبیب من محمد مصطفى - صلى الله علیه و آله - صلوات بسیار فرست .

_ صلوات ، علت خلیل شدن ابراهیم :  امام حسن عسکرى - علیه السلام - فرمود:انما اتخذ الله ابراهیم - علیه السلام - خلیلا لکثرة صلواته على محمد و اهل بیته صلواة الله علیهم اجمعین ؛خداوند حضرت ابراهیم - علیه السلام - را خلیل خود انتخاب کرد؛ براى این که او بر محمد - صلى الله علیه و آله - و خاندانش که درود خدا بر آنان باد، زیاد صلوات مى فرستاد. (علل الشرایع ؛ ج 1، ص 43)

 

بخش دوم سیره معصومین در فرستادن صلوات

 

_ چگونگى صلوات فرستادن:  عبدالرحمن بن کثیر مى گوید: به امام صادق - علیه السلام - عرض کردم :ما در وقت صلوات فرستادن چه بگوییم ؟فرمود بگویید:اللهم انا نصلى على محمد نبیک و على آل محمد کما امرتنا به و کما انت صلیت علیه . سپس فرمود: ما نیز چنین صلوات مى فرستیم .

_ شرط استجابت دعاى امت پیامبر  شخص یهودى خدمت امیر المؤ منین على - علیه السلام - آمد، و از فضل خاتم الانبیاء - صلى الله علیه و آله - بر سایر انبیاء - علیهم السلام - سؤ ال نمود، و گفت که حق تعالى ملایکه را به سجده آدم - علیه السلام - امر کرد.آن حضرت فرمود: افضل از آن را به محمد - صلى الله علیه و آله - کرامت نموده ؛ زیرا که خود بر او صلوات فرستاد، و به ملایکه امر فرمود که بر او صلوات فرستند، و عبادت عباد را تا روز قیامت ، در صلوات بر آن حضرت قرار داد، و فرمود که : ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما و هر که در حال حیات یا بعد از وفات آن حضرت ، بر او صلوات فرستد، حق تعالى به هر صلواتى ده صلوات بر آن کس مى فرستد، و ده حسنه به او عطا مى فرماید.و هر که بعد از وفات آن جناب ، بر او صلوات فرستد، آن حضرت مطلع مى شود و بر آن کس صلوات و سلام مى فرستد، مثل صلواتى که فرستاده است و حق سبحانه و تعالى ، دعاى امت او را، در هر چه از پروردگار سؤ ال نمایند، موقوف مى دارد و به اجابت نمى رساند، تا آن که بر آن حضرت صلوات فرستند. و این برزگ تر و عظیم تر است از آن چه به آدم - علیه السلام - عطا فرمود.

_ وقت صلوات امام رضا (ع ) : امام رضا - علیه السلام - هنگام صبح پس از نماز و پس از سلام ، در جایگاه نماز مى نشست و به تسبیح و حمد و تکبیر و تهلیل خدا مشغول مى شد، و به پیامبر و آل او صلوات مى فرستاد تا این که خورشید طلوع مى کرد. (بحارالانوار، ج 49، ص 92)

_ مناظره امام هشتم  در مجلس ماءمون در حضور امام هشتم ، سخن از مسئله اى به میان آمد که به پیامبر گفته بودند که سلام دادن به شما را مى دانیم ؛ ولى صلوات بر شما چگونه است ؟پیامبر پاسخ فرمود: تقولون اللهم صل على محمد و آل محمد کما صلیت و بارکت على ابراهیم و آل ابراهیم انک حمید مجید ماءمون به اهل مجلس خود که همه از علماى مذاهب اسلامى بودند گفت : آیا در این باره (صلوات بر پیامبر به صورت فوق ) اختلافى به چشم مى خورد؟آنها گفتند: نه و در این باره همه امت (مذاهب ) متفق اند (پرورش روح ، ج 2، ص 355.)

 

بخش سوم ثواب صلوات

 

_ صلوات در کلام الهى:  ان الله و ملائکته یصلون على النبى ، یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما ؛خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى فرستد، اى کسانى که ایمان آورده اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملا تسلیم فرمان او باشید. (14)از امام کاظم علیه السلام درباره معناى درود خدا و فرشتگان و مؤ منان در آیه خداوند و فرشتگان او بر پیامبر درود مى فرستند، اى کسانى که ایمان آورده اید! بر او درود فرستید و به فرمانش به خوبى گردن نهید. سؤ ال شد، فرمود: درود فرستادن خدا، نوعى رحمت از جانب اوست و درود فرشتگان ستایشى است از آنها نسبت به رسول خدا و درود مؤ منان ، دعایى است از آنها براى پیامبر.امام صادق علیه السلام نیز درباره همین آیه مى فرماید: پیامبر را ثنا گویید و به او سلام فرستید! (یا به فرمانش گردن نهید.)

_ من از محاسبه ثواب عاجزم : رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:وقتى به معراج رفتم دیدم ملکى را که هزار هزار دست دارد یک میلیون و هر دستى هزار هزار انگشت دارد و هر انگشتى هزار هزار پند دارد.آن ملک گفت : من حساب دانه هاى قطرات باران را مى دانم که چند تا در صحرا و چند دانه در دریا مى بارد، و عرض کرد: تعداد قطرات باران را از ابتداى خلقت تا حال را مى دانم آن وقت عرض کرد: حسابى است که من از محاسبه آن عاجزم . فرمود: چیست ؟عرض کرد: هر گاه جماعتى از امت تو با هم باشند و با هم بر تو صلوات بفرستند، من از محاسبه ثواب صلوات عاجزم .اللهم صل على محمد و آله محمد

_ صلوات خدا بر صلوات فرستنده : احمد حنبل ، در مسند خود، از عبدالرحمن بن عوف روایت کرده است :روزى رسول خدا - صلى الله علیه و آله - از مدینه بیرون رفت ، وارد نخلستان شد، به سجده رفت . سجده آن جناب ، آن قدر طول کشید که من ترسیدم مبادا آن حضرت ، وفات کرده باشد. آمدم به آن حضرت نگریستم . سر مبارک را از سجده برداشت ، و فرمود: تو را چه مى شود؟من صورت حال را به عرض رسانیدم . فرمود: جبرییل بر من نازل شد، و گفت مى خواهى تو را بشارت دهم ؟ به درستى که حق تعالى فرمود: هر که بر تو صلوات فرستد، من بر او صلوات مى فرستم . و هر که بر تو سلام گوید، من بر او سلام مى گویم .

_ صلوات بهترین دعا  عبدالسلام (بن عبدالرحمن ) بن نعیم گوید: به امام صادق - علیه السلام - عرض کردم : من داخل کعبه شدم و دعایى به خاطرم نیامد جز صلوات بر محمد - صلى الله علیه و آله - فرمود: آگاه باش مانند تو در فضیلت و ثواب کسى از خانه خدا بیرون نیامده است . (ثواب الاعمال ، و عقاب الاعمال ، ص 345.)

_ صلوات فرستادن بر محمد و اهل بیت او: امام صادق - علیه السلام - فرمود: در پاره اى از کتاب ها یافتم که هر کس ‍ بر محمد و آل محمد - علیهم السلام - صلوات بفرستد، خداوند یک صد حسنه در نامه عملش بنویسد، و هر کس (بر محمد و اهل بیتش صلوات فرستد به این طریق که ) بگوید:صلى الله على محمد و اءهل بیته خداوند براى او هزار حسنه بنویسد. (ثواب الاعمال ، و عقاب الاعمال ، ص 346.)

_ درود فرشتگان بر صلوات فرستنده  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:من صلى على صلى الله علیه و ملائکته فمن شاء فلیقل و من شاء فلیکثر. ؛هر کس بر من صلوات و درود فرستد، خدا و فرشتگانش بر وى صلوات و درود مى فرستند. هر که خواهد کم و هر که خواهد بسیار این عمل را انجام دهد.

_ پاداش صلوات  امام رضا - علیه السلام - فرمودند: صلوات بر محمد و آل او، معادل با پاداش و ثواب تسبیح و تکبیر گفتن است .

_ کامل ترین ذکر : امام رضا - علیه السلام - فرمود:صلوات بر محمد و آل او، معادل است با ذکر سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر.

_ صلوات در آغاز دعا  :امام صادق علیه السلام فرمود:لازم است بر هر یک از شما که هنگام اظهار حاجت در پیشگاه خداوند بزرگ ، با ستایش الهى آغاز کند و به تمجید پیامبر و آل او بپردازد. سپس به تقصیرها و گناهان خود اعتراف کند و پس از آن حاجت خود را در میان نهد. (پرورش روح ، ج 2، ص 346.)

_ محبوب ترین عمل  پیامبر اکرم - صلى الله علیه و آله - فرمود: از جبرییل پرسیدم : محبوب ترین اعمال کدام است ؟ پاسخ داد: صلوات و درود بر شما اى محمد! و محبت على بن ابى طالب .

_ بهترین اعمال در آخرت  رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند:بهترین اعمال در آخرت سه چیز است :1 - صلوات بر محمد و آل محمد2 - آبرسانى به تشنه ها3 - حب و دوستى على بن ابى طالب

_ همراهى ملایک  پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: همیشه کاروانى از ملایک به امر الهى در عالم در حرکت اند و هنگامى که به جلسه ذکر و صلوات مى رسند، به یکدیگر مى گویند: فرود آیید! وقتى که فرود آمدند، اهل جلسه را در هنگام دعا با آمین گفتن و در هنگام صلوات نیز با صلوات ، همراهى مى کنند و در پایان به یکدیگر مى گویند: خوشا به حال افراد این جلسه که خدا آنان را آمرزید!

_ رهنمود پیامبر ص :  ابو سعید خدرى مى گوید: عمار یاسر به پیامبر صلى الله علیه و آله گفت : دوست دارم تا به قدر عمر نوح در میان ما زندگى کنى ! پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: اى عمار! زندگى من در میان شما براى شما خیر است و فوت من نیز شر نخواهد بود؛ چرا که در حال حیات من ، پیش من مى آیید و عرض حال مى کنید و من هم از خدا براى شما طلب غفران مى کنم ؛ ولى پس از وفات من ، صلوات بفرستید؛ زیرا اسم هاى شما، پدر و مادران تان و اقوام تان بر من عرضه خواهد شد، اگر در آن لیست اسامى ، اعمال نیک شما ضبط شده باشد، خدا را سپاس مى گویم و اگر غیر آن باشد از خداوند متعال براى شما، طلب غفران از گناهان شما را دارم .)) (پرورش روح ، ج 2، ص 340)

_ هنگام از دست دادن و یا نابودى چیزى : پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هنگامى که چیزى از بین رفت بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد.

 

بخش چهارم : برکت صلوات

 

_ رفع فقر : رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمودند:صلوات فرستادن فقر را بر طرف مى کند.

_ درمان فراموشى  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:وقتى چیزى را فراموش کردید، بر من صلوات بفرستید که موجب یاد آمدن آن چیز خواهد شد. ان شاءالله تعالى

_ رفع فقر به واسطه صلوات  سهل بن سعد روایت شده است که :مردى خدمت رسول خدا - صلى الله علیه و آله - آمد و از فقر شکایت کرد، آن حضرت فرمود:وقتى داخل خانه خود شدى سلام کن - خواه کسى در خانه باشد و خواه نباشد - و بر من سلام فرست ، و بعد از آن سوره اخلاص بخوان .و آن مرد، چنان کرد و در اندک روزى توانگر گردید، چنان که بر همسایگان و خویشان خود افاضه مى نمود.

_ رفع نفاق  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:الصلاة على و على اءهل بیتى تذهب بالنفاق ؛ صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین مى برد.

_ روا شدن حاجت از امام صادق - علیه السلام - روایت شده است که رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود: صلوات فرستادن شما بر من ، باعث روا شدن حاجت هاى شما است و خدا از شما راضى کرده و اعمال شما را پاکیزه مى گرداند.

_ یک صد بار صلوات  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:من صلى على محمد و على آل محمد مئة مرة قضى الله تعالى له مئة حاجة . هر کس یک صد بار بر محمد و آل محمد علیهم السلام صلوات و درود بفرستد خداوند یک صد حاجت او را برآورده سازد.

_ خلاصى از دشوارى ها  در ذیل تفسیر آیه و اذ نجیناکم من آل عمران آمده است :بنى اسراییل با ذکر صلوات بر محمد و آل او از مشکلات و دشوارى هاى فرعون ، از سختى و بیگارى هایى که از سوى عمال فرعون مقرر شده بود نجات مى یافتند، بنى اسراییل بر اثر کار اجبارى فرعون ، از پاى در مى آمدند تا آن از سوى خدا، به موسى وحى شد که به آنان (بنى اسراییل ) صلوات بر محمد و آل محمد را تعلیم ده تا موجب تخفیف در سختى هاى آنان شود. (پرورش روح ، ج 2، ص 353)

_ قبول شدن حاجت  امیر المؤ منین على - علیه السلام فرمودند:من قال : ثلاث مرات اءللهم صل على محمد و آل محمد قضى الله حاجة ؛هر کس سه بار بگوید اللهم صل على محمد و آل محمد، خدا حاجتش را روا فرماید.

_ دعا قبل از طلوع خورشید  امام عسگرى (ع ) قبل از طلوع خورشید این دعا را مى خواند: اى اولى که قبل از او اولى نیست ، و اى آخرى که غیر او آخرى نیست ، اى قیومى که انتهایى براى قدمتش نیست ، اى عزیزى که براى عزتش انقطاعى نیست ، اى چیره و قادرى که در سلطنتش ضعفى نیست ، اى کریمى که نعمتش ‍ دایمى است . در پیشگاه تو نیازهایم را تقدیم مى دارم و مى خواهم که بر محمد و اهل بیتش علیه السلام درود فرستى . (چهل حدیث سیره عسکریین ، ص 39.)

 

بخش پنجم صلوات و بخشش گناهان

 

_ انهدام گناهان 

امام رضا - علیه السلام - فرمود:هر کس نتواند کفاره گناهانش را بپردازد، باید بر محمد و آلش درود فراوانم بفرستد چه آن گناهان را منهدم مى سازد. (مصابیح الدجى ، ص 419.)

_ بخشیده شدن گناهان آینده و گذشته  :رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود: هر دو بنده که دوست یکدیگر باشند براى خدا و با هم مصافحه نمایند و بر من صلوات فرستند، پیش از آن که از هم جدا شوند، حق تعالى گناهان گذشته و آینده هر دو را مى آمرزد. دیگر آن که آن حضرت فرمود: هر که مصافحه کند با مسلمانى ، و در وقت مصافحه بگوید: اللهم صل على محمد و آل محمد و سلم این عمل از گناهان او، چیزى باقى نمى گذارند.

_ صلوات هنگام بوییدن گل 

مالک جهنى ، مى گوید: که گلى به حضرت امام جعفر صادق - علیه السلام - دادم ، گرفتند و بوییدند و بر هر دو دیده گذاشتند، پس فرمودند: هر که گلى را بگیرد و ببوید و بر دیده بگذارد و بگوید:اللهم صل على محمد و آل محمد.هنوز بر زمین نگذاشته باشد که گناهانش آمرزیده شود.

_ از بین برنده گناهان 

امیر المؤ منین - علیه السلام - فرمود: فرستادن صلوات بر پیغمبر خدا - صلى الله علیه و آله - بهتر از آبى که آتش را خاموش کند، گناهان را از بین مى برد و سلام بر آن حضرت اءفضل است از آزاد کردن چند بنده از قید بردگى

_ نوشتن صلوات 

پیامبر خدا - صلى الله علیه و آله - فرمودند:من صلى على فى کتاب لم تزل الملائکة تستغفر له مادام اسمى فى ذلک الکتاب . ؛ هر کس در نوشته اى بر من درود فرستد، تا زمانى که نام من در آن نوشته موجود باشد، فرشتگان پیوسته براى او آمرزش طلبند.

_ بخشش گناهان به اندازه ریگ بیابان 

از حضرت امام على نقى علیه السلام منقول است : هر که گلى را ببوید و بر دیده ها گذاشته ، صلوات بر محمد و ائمه علیهم السلام بفرستد، حق تعالى براى او از حسنات به قدر یک بیابان عالج که در ما بین مکه و شام و عراق کشیده شده است ، بنویسد و از گناهان او، به عدد ریگ بیابان محو نماید.

_ آمرزش گناهان 

پیغمبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند:من قال اللهم صل على محمد و آل محمد اءعطاه الله اءجر اثنین و سبعین شهیدا و خرج من ذنوبه کیوم ولدته امه ؛هر کس بگوید اللهم صل على محمد و آل محمد خداوند به او پاداش ‍ هفتاد و دو شهید خواهد داد و مانند روزى که از مادر متولد گردیده است از گناه بیرون خواهد گردید.

_ پاک شدن سهر روز از گناه  : رسول اکرم - صلى الله علیه و آله - فرمودند:هر که یک مرتبه بر من صلوات فرستد، آن دو ملکى که حافظ اویند، تا سه روز، هیچ گاه براى او نمى نویسند.

_ ثواب عادت به نوشتن ذکر صلوات  :در کتاب معراج النبوه آمده است که : مردى در کوفه براى مردم کتاب مى نوشت و عادت داشت که هنگام نوشتن ، هر گاه به نام مبارک پیامبر صلى الله علیه و آله مى رسید، صلوات را نیز همراه آن مى نوشت ، پس از این که وفات نمود، او را در خواب دیدند، از او پرسیدند: با تو چه کردند؟او گفت : چون من عادت داشتم پس از نوشتن نام پیامبر صلى الله علیه و آله را نیز بنویسم به همین خاطر مرا آمرزیدند. (خزینة الجواهر، ص 589.)

_ نورى در بهشت  : الصلاة على نور فى الجنة ؛ صلوات بر من ، نورى در بهشت خواهد شد.

 

بخش هفتم : آثار صلوات همراه نماز

 

_ صلوات در رکوع و سجود  امام باقر - علیه السلام - فرمود:من قال فى رکوعه و سجوده و قیامه : اللهم صل على محمد و آل محمد کتب الله له ذلک بمثل الرکوع و السجود و القیام ؛هر کس در رکوع و سجود و قیام خود بگوید: اللهم صل على محمد و آل محمد خدا ثواب آن را مانند رکوع و سجود و قیام براى او مى نویسد. (جامع آیات و احادیث نماز، ص 153.)

_ فرستادن صلوات بین نماز ظهر و عصر  امام صادق - علیه السلام - فرمود:من صل على محمد و آله فیما بین الظهرین عدل سبعین رکعة ؛هر کس بین نمازهاى ظهر و عصر بر پیغمبر و آلش درود فرستد، آن درود برابر با هفتاد رکعت نماز خواهد بود. (مستدرک الوسایل ، ج 1، ص 424)

_ مایه تمامیت نماز  : امام صادق - علیه السلام - فرمودند:البته پرداخت زکات فطر (در آخر ماه رمضان ) مایه تمامیت روزه است ، چنان که صلوات بر محمد (و آل او) باعث تمامیت نماز است . (یعنى نماز، با صلوات و روزه ، زکات فطر کامل مى شود.) (وسایل الشیعه ، ج 6، ص 221.)

_ پاک شدن از گناهان یک سال :امام صادق (ع ) فرمود:هر کس بعد از نماز ظهر بگوید:اللهم اجعل صلواتک و صلوات ملائکتک و رسلک على محمد و آل محمد ؛

تا یک سال هیچ گناهى بر او نوشته نمى شود.

_ پس از نماز صبح یا مغرب  :امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس پس از نماز صبح یا نماز مغرب ، پیش ‍ از آن که برخیزد یا با کسى صحبت کند، بگوید:ان الله و ملائکته یصلون على النبى یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما. اللهم صل على محمد النبى و ذریته خداوند صد حاجت او را برآورده مى سازد: هفتاد حاجت در دنیا و سى حاجت در آخرت . (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 335.)

بخش هشتم : استجابت دعا

_ خدا جواد تر از آن است   :در کتاب جمال الاسبوع (جمال الاسبوع ، ص 242.)، از امام جعفر صادق - علیه السلام - روایت شده است که : وقتى بنده بگوید: اللهم صل محمد و آله و على اهل بیته . مستجاب مى شود هر دعایى که بعد آن بکند؛ زیرا که خدا از آن جواد تر است که بعضى را رد نماید، و بعضى را مستجاب گرداند.

_ شرایط استجابت دعا  : شخصى خدمت امام صادق علیه السلام آمد، و عرض کرد: دو آیه در قرآن است که من هر چه به سراغ آن مى روم آن را نمى یابم (و به محتواى آن نمى رسم .)حضرت فرمود: کدام آیه ؟او گفت : آیه اول این سخن خداوند است که فرمود: مرا بخوانید تا دعاى شما را مستجاب کنم ؛ ادعونى استجب لکم و من خدا را مى خوانم اما دعایم مستجاب نمى شود!امام فرمود: آیا فکر مى کنى خداوند عزوجل در وعده خود تخلف کرده ؟گفت : نه .فرمود: پس علت آن چیست ؟عرض کرد: نمى دانم .فرمود: اینک به تو خبر مى دهم ، کسى که اطاعت خداوند متعال کند در آن چه امر به دعا کرده و جهت دعا را در آن رعایت کند اجابت خواهد کرد.عرض کرد: جهت دعا چیست ؟فرمود: نخست حمد خدا مى کنى و نعمت او را یاد آور مى شوى ، سپس ‍ شکر مى کنى ، بعد درود بر پیامبر - صلى الله علیه و آله - مى فرستى ، سپس ‍ گناهانت را به خاطر مى آورى و اقرار مى کنى و از آنها به خدا پناه مى برى و توبه مى نمایى ، این است جهت دعا!سپس فرمود: آیه دیگر کدام است ؟عرض کرد: این آیه که مى فرماید: در راه خدا انفاق کنید تا خدا بهتر از آن در راه خدا انفاق مى کنیم ؛ ولى چیزى که جاى آن را پر کند عاید نمى شود!امام فرمود: اگر کسى از شما مال حلالى به دست آورد و در راه خدا انفاق کند هیچ درهمى را انفاق نمى کند مگر این که خدا عوضش را به او مى دهد.

_ باز شدن درهاى آسمان براى دعا کننده  :روزى رسول خدا - صلى الله علیه و آله - به امیر المؤ منین - علیه السلام - فرمود: آیا تو را مژده ندهم ؟امیر المؤ منین - علیه السلام - فرمود: بفرما پدر و مادرم قربانت ! شما که پیوسته مبشر به خیر و خوبى ها بوده اید.فرمود: جبرییل تازگى براى من خبر خوشى آورده و آن این است که هر کدام از امت من هنگامى که بر من صلوات مى فرستد، اگر نام اهل بیتم را نیز ملحق سازد درهاى آسمانى جملگى براى پذیرفتن دعا و عبادت او گشوده گردد، و فرشتگان هفتاد درود بر وى بفرستند، و این خود محو کننده جرم است ، آن گاه گناهان چون برگ درختان از او بریزد، و خداوند تعالى فرماید:لبیک تو را پذیرفتم بنده من خجسته و مسعود باشى ! سپس به فرشتگان گوید: شما هفتاد بار بر وى درود فرستادید و من هفتصد بار؛ لیکن اگر تنها بر من صلوات بفرستد و اهل بیتم را ملحق نسازد میان دعاى او و آسمان هفتاد حجاب حایل باشد، و خداوند جل و جلاله فرماید: لا لبیک تو را نپذیرفتم خجسته مباد و مسعود نباشى .اى فرشتگان من ! دعاى او را به آسمان نبرید تا این که اهل بیت پیغمبرش را نیز در فرستادن درود با پیغمبر ملحق سازد، پس هم چنین دعایش پذیرفته نگردد و به آسمان بالا نرود تا بر اهل بیت پیغمبر - صلى الله علیه و آله - نیز سلام و درود بفرستند. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 351 - 350.)

_ در میان دو صلوات  : امام صادق - علیه السلام - فرمودند:هر که حاجتى به خدا عزوجل باشد، باید با صلوات بر محمد و آلش آن را آغاز کند و سپس حاجت خود را بخواهد و باز هم در پایان ، صلوات بر محمد و آلش بفرستد؛ زیرا خداوند عزوجل از آن کریم تر است که دو طرف را بپذیرد و میانه را وا نهد؛ زیرا صلوات بر محمد و آلش از او محجوب نباشد. (اصول کافى ، ج 6، ص 89.)

_ قبولى دعا  :امام صادق - علیه السلام - فرمودند:لا یزال الدعاء محجوبا حتى یصلى على محمد و آل محمد. ؛پیوسته دعا محجوب است تا صلوات فرستاده شود به محمد و آل محمد - صلى الله علیه و آله - (اصول کافى ، ج 6، ص 81.)

_ بالا رفتن دعا  :امام صادق - علیه السلام - فرمودند:من دعا و لم یذکر النبى - صلى الله علیه و آله - رفرف الدعاء على راسه فاذا ذکر النبى - صلى الله علیه و آله - رفع الدعاء ؛هر که دعایى کند و نام پیغمبر - صلى الله علیه و آله - نبرد، دعایش گرد سرش بچرخد و هر گاه نام پیغمبر - صلى الله علیه و آله - را برد، دعایش ‍ بالا رود. (اصول کافى ، ج 9، ص 81.)

_ صلوات ، دعاى مردم  امام صادق - علیه السلام - فرمود:الصلوة من الله رحمة و من الملائکة التزکیة و من الناس دعاء ؛صلوات از جانب خداوند رحمت است و از سوى فرشتگان پاک کردن و از طرف مردم دعا است . (المیزان ، ج 1، ص 389.)

_ امام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص ):رجاء بن ابى ضحاک مى گوید:امام رضا - علیه السلام - دعاهایش را با صلوات فرستادن بر محمد و خاندان او شروع مى کرد، و در نماز و غیر آن زیاد صلوات مى فرستاد. (عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 194، ح 5.)

 

بخش نهم : صلوات و رؤ یاهاى صادقانه

 

_ ما نیز زیاد صلوات مى فرستیم  :در کتاب زینة الاعیاد از شیخ احمد بن شیخ زین الدین نقل شده که :امام زین العابدین ، حضرت سجاد علیه السلام را در خواب دیدم به آن حضرت از نداشتن توشه آخرت و عدم توفیق توبه خالص و اعمال صالح شکایت نمودم ، آن حضرت علیه السلام فرمودند:بر تو باد فرستادن صلوات زیاد بر محمد (ص ) و آل محمد (علیهم السلام )! ما نیز زیاد صلوات مى فرستیم و این صلوات خود را عوض ‍ صلوات تو قرار مى دهیم . (خزینة الجواهر، ص 591.)

 

بخش دهم : رسیدن صلوات به پیامبر

 

_ خشنودى پیامبر  : شخصى بود بسیار زاهد و عابد، که هرگز با کسى آمیزش نمى کرد؛ و به مجالس و محافل ، حاضر نمى شد. وقتى ترک عزلت کرده ، ملازمت مجلس ‍ واعظى را اختیار کرد. مردم از آن تعجب نموده ، به او گفتند: موجب ترک عزلت و مداومت بر این صحبت چیست ؟گفت : رسول خدا - صلى الله علیه و آله - را در خواب دیدم ، و به من فرمود: برو به مجلس وعظ فلان واعظ، که بر من صلوات بسیار مى فرستند، و من از او خشنودم . (-شرح و فضایل صلوات ، ص 92.)

_ صلوات را مى شنوم و مى دانم  رسول اکرم - صلى الله علیه و آله - فرمود:هر که در کنار قبرم بر من صلوات فرستد آن را مى شنوم ، هر که از دور بر من صلوات نثار کند آن را مى دانم . (کنزالعمال ، ج 1، ص 498.)

 

بخش یازدهم : آثار ترک صلوات

 

_ شقى باد آن بنده  : رسول خدا - صلى الله علیه و آله - روزى بر پایه اول منبر بالا رفت و سه مرتبه فرمود: آمین . وقتى بر منبر بالا رفت ، فرمود: چون به درجه اول بالا رفتم ، جبرییل گفت : شقى باد بنده اى که (ماه ) رمضان را دریابد، و (ماه ) رمضان به آخر رسد، و آمرزیده نشود!من گفتم : آمین .سپس گفت : شقى باد بنده اى که پدر و مادر یا یکى از ایشان را درک نماید، و باعث داخل شدن آن کس در بهشت نگردد!من گفتم : آمین .بعد گفت : شقى باد بنده اى که تو در نزد او مذکور شوى ، و بر تو صلوات نفرستد!من گفتم : آمین .

_ مکان صلوات  :امام صادق - علیه السلام - فرمودند که رسول خدا (ص ) فرمود:در هر مجلسى که ذکر خدا و یاد خدا نباشد و صلوات بر من فرستاده نشود، آن مجلس براى اهلش مایه حسرت و وبال خواهد بود. (اصول کافى ، ج 4، ص 254)

_ بخیل ترین مردم  :رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمودند:ان اءبخل الناس من ذکرت عنده و لم یصل على ؛بخیل ترین مردم ، کسى است که نام من نزد او برده شود و بر من درود نفرستد. (میزان الحکمة ، ص 3164، ش 10796.)

_ پیامبر اکرم - صلى الله علیه و آله - فرمودند: 

کل کلام لا یذکر الله فیه فیبداء به و بالصلواة على ، فهو اقطع ممحوق من کل برکة . ؛

سخنى که با نام خدا و صلوات بر من آغاز نشود، ناپایدار و به دور از هر گونه خیر و برکتى است . (جالاء الافهام ، ص 245.)

_ بوى بهشت را استشمام نخواهد کرد  :پیامبر اکرم - صلى الله علیه و آله - فرمود:من صلى على و لم یصل على آلى لم یجد ریح الجنة ؛کسى که بر من صلوات بفرستد؛ ولى بر آل من ، صلوات نفرستد، بوى بهشت را استشمام نخواهد کرد. (مرآة العقول ، علامه مجلسى ، ج 12.)

_ گمراه ترین انسان  رسول خدا صلى الله علیه و آله مى فرماید:ان اضل الناس من ذکرت عنده فلم یصل على ؛گمراه ترین انسان ها، کسى است که نام من پیش او بر زبان آید؛ ولى او بر من صلوات نفرستد. (زمخشرى ، ج 3، 558.)

_ فرد بدبخت  رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند:من ذکرت عنده فلم یصل على فقد شقى ؛هر کس که در نزد وى نام من برده شود و بر من صلوات نفرستد، بدبخت است .

_ جفا بر رسول خدا:رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:من سم الورد الاءحمر و لم یصل على و على آلى فقد جفایى ؛کسى که گل سرخ (گل محمدى ) ببوید و بر من و آل من صلوات نفرستد، بر من جفا کرده است . (لئالى الخبار الرضا، ج 4، 1577؛ )

 

بخش دوازدهم : آداب فرستادن صلوات

 

_ آغاز صلوات بر نام پیامبر  معاویة بن عمار مى گوید:در محضر امام صادق - علیه السلام - نام برخى از انبیاء را به میان آوردم و بر او درود و صلوات فرستادم . امام صادق - علیه السلام - فرمود: وقتى نام یکى از پیامبران را بر زبان آوردى ، صلوات را با نام محمد - صلى الله علیه و آله - آغاز کن ، و چنین بگو: على نبینا و آله و علیه السلام .خود حضرت نیز در ادامه فرمود:درود خداوند بر محمد و آل او و جمیع پیامبران باد.

_ از بین برنده نفاق  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرموده است :ارفعوا اءصواتکم بالصلاة على فاءنها تذهب بالنفاق ؛آواز خود را هنگام فرستادن صلوات بر من بلند کنید؛ زیرا که آن نفاق را خواهد برد.

 

بخش سیزدهم : زمان صلوات

 

الف - ثواب صلوات در روز جمعه

_ ماموران ثبت صلوات 

از امام جعفر صادق - علیه السلام - روایت است که :

در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه ، جمعى از ملایکه ، از آسمان فرود مى آیند، که با ایشان ، قلم ها از طلا و لوحها از نقره هست ؛ و در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه و روز جمعه تا وقت غروب شمس ، چیزى به جز صلوات بر پیغمبر و آل آن حضرت - علیهم السلام - را نمى نویسند.

_ افضل اعمال روز جمعه

ابن ابى عمیر گوید: حماد بن عثمان از امام صادق - علیه السلام - پرسید: افضل اعمال در روز جمعه کدام است ؟

فرمود: یک صد بار صلوات بر محمد و آل محمد بعد از نماز عصر، و هر چه بر آن بیفزایى بهتر خواهد بود.

_ اثر هزار صلوات در روز جمعه 

رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود: هر کس هزار بار در روز جمعه بر من صلوات فرستد خطایاى هشتاد ساله اش آمرزیده شود.

_ محو سیئات 

امام صادق - علیه السلام - فرمود: صدقه دادن در شب جمعه و روز آن ، و نیز صلوات (درود فرستادن ) بر محمد صلى الله علیه و آله او در شب جمعه و روز آن ، برابر هزار حسنه است و هزار سیئه به وسیله آن ، نابود مى شود و هزار درجه بر مقام آدمى ، افزوده مى شود. (پرورش روح ، ج 2، ص 349.)

_ بهترین عمل در روز جمعه  امام صادق - علیه السلام - فرمود:ما من عمل افضل یوم الجمعة من الصلاة على محمد و اهل بیته ؛هیچ عملى ، در روز جمعه برتر از صلوات بر محمد و آل محمد - صلى الله علیه و آله - نیست .

 

فصل دوم : آثار و برکات صلوات در عالم برزخ

 

_ برترین اعمال در برزخ  :ابو علقمه مى گوید:پیامبر - صلى الله علیه و آله - بعد از نماز صبح رو به طرف ما کرد و فرمود: اصحاب من ! دیشب عمویم حمزه و برادرم جعفر (طیار) را در خواب دیدم به آن دو نزدیک شدم و گفتم : پدر و مادرم فدایتان ، کدام عمل را برتر یافتید؟پاسخ دادند: پدر و مادر ما فدایت ، ما صلوات بر تو، تشنه را سیراب کردن و محبت على بن ابى طالب - علیه السلام - را برترین اعمال یافتیم .

_ نورانى شدن چهره در عالم برزخ 

ثورى مى گوید: یک سال در مراسم حج ، مردى را دیدم که هنگام طواف تنها ذکر صلوات در را مى گوید. در وقوف عرفات هم فقط به این ذکر اکتفا مى کند، در مدینه نیز تنها ذکرش صلوات بود.من به او گفتم : تو هم در مکه و هم در مدینه تنها ذکر صلوات بر محمد و آل طاهرینش بود، در عرفات که جایگاه و روز ناله و زارى و طلب حاجت است هم ، تو همه چیز را گذاشتى و فقط صلوات فرستادى ، علت چیست ؟او گفت : سال گذشته من به همراه پدرم به مکه آمدم ، در یکى از منازل ، پدرم بیمار شد و ما نتوانستیم به راه خود ادامه دهیم ، در همان جا خانه اى کرایه کرده و چراغى را روشن نمودم . سر پدرم در دامنم بود که جان سپرد.دیدم که اندک اندک چهره اش سیاه گشت . ترسیدم ، سرش را بر زمین گذاشتم و کنارش نشستم و از رسوایى فردا در مقابل مردم گریه مى کردم . در همین حال خوابم برد.مردى زیبا، خوش بو و خوش پوش با عمامه سفیدى وارد شد. روپوش ‍ پدرم را برداشت ، دستى بر صورتش کشید که بر اثر آن رنگ چهره پدرم سپید و نورانى گشت . من حیرت زده از او پرسیدم : تو که هستى که خدا از برکت وجود تو غم مرا برطرف ساخت ؟فرمود: من صاحب قرآن ، محمد بن عبدالله پیامبر آخر زمانم . بدان و آگاه باش که پدرت نافرمانى خدا را مى کرد و پیرو هواى نفس بود؛ اما چون پیوسته بر من صلوات مى فرستاد، در این ساعت که تیرگى و تاریکى گناه او را در بر گرفت من به دادش رسیدم .او این را گفت و از نظر من غایب گشت .من از خواب برخاستم و دیدم که چهره پدرم مانند ماه شب چهارده مى درخشد. از آن روز به بعد بود که فایده صلوات را فهمیدم ، تسبیح و دعا را رها کرده و در هر حال و پیوسته صلوات مى فرستم . (دارالسلام ، ج 2، ص 194.)

_ نورى در قبر  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود:الصلاة على نور فى القبر؛صلوات بر من ، نورى در قبر است .

 

بخش اول : جایگاه ذاکر صلوات در قیامت

 

_ روز جمعه در قیامت  :از حضرت امام جعفر صادق - علیه السلام - روایت شده است که : در روز قیامت حق تعالى ، روزها را مبعوث مى گرداند به صورتى که خلایق بدانند که آنها ایامند؛ و روز جمعه پیش از همه مى باشد، مانند عروسى یا جمال و کمال که او را براى مردى صاحب دین و مال مى برند. مى آید و بر در بهشت مى ایستد، سایر روزها در عقب او مى ایستند، و شهادت مى دهند، و آن شفاعت مى کند براى گروهى که صلوات فرستاده اند بر محمد و آل محمد - علیهم السلام - و غیر این گروه را شفاعت نمى کند.کسى عرض کرد: صلوات بسیار، چه قدر است ؟ و چه وقت بهتر است ؟فرمود: صد مرتبه ، و بعد از نماز عصر.پرسید: چگونه صلوات فرستم ؟فرمود: مى گویى : اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم .

_ نزدیک ترین افراد به پیامبر در قیامت  رسول اکرم - صلى الله علیه و آله - فرمود:ان اءولى الناس بى یوم القیامة اکثرهم على صلاة ؛نزدیک ترین شخص به من در فرداى قیامت کسى است که صلوات بیشترى بر من فرستاده باشد.

_ نور در قیامت  پیغمبر اکرم - صلى الله علیه و آله - فرمود:هر کس بر من یک بار صلوات فرستد، خداى تبارک و تعالى در روز قیامت بر بالاى سر و جانب راست و چپ و بر بالا و پایین و در همه اعضاء و جوارح او نور مى دهد. (بحارالانوار، ج 91، ص 64.)

_ روا شدن سى حاجت آخرت  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرموده است :من صلى على یوم الجمعة مائة مرة قضى الله له ستین حاجة : ثلاثون منها للدنیا و ثلاثون للآخرة ؛

هر کس روز جمعه صد بار بر من صلوات فرستد، خداوند شصت حاجت او را روا کند، سى حاجت براى دنیا و سى حاجت براى آخرت .

_ زیر عرش الهى  از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم روایت شده است که فرمودند:سه کس در روز رستاخیز آن روزى که سایه اى جز سایه خداوند نخواهد بود در زیر عرش الهى خواهند بود.عرض شد: یا رسول الله ! آنها چه کسانى هستند؟فرمود: آن کس که اندوه غمزده اى از امت مرا بر طرف سازد و کسى که سنت مرا زنده نماید و آن کس که فراوان بر من درود فرستد. (مواعظ العددیه ، ص 70، ص 413.)

 

بخش دوم : سنگینى صلوات در ترازوى اعمال

 

_ صلوات در ماه رمضان  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - در ضمن خطبه اى که در فضیلت ماه رمضان خوانده ، فرمود: هر کس در این ماه ، بر من صلوات فرستد، حق تعالى ترازوى اعمال او را سنگین مى کند، در روزى که ترازوى اعمال سبک باشد.

_ سنگین ترین عمل در قیامت  امام باقر - علیه السلام - و امام صادق - علیه السلام - فرمودند:اثقل ما یوضع فى المیزان یوم القیامة الصلاة على محمد و على اهل بیته ؛سنگین ترین عملى که روز قیامت در ترازوى (اعمال ) گذاشته مى شود، درود بر محمد و اهل بیت اوست .

_ سنگینى حسنات  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرموده :اءنا عند المیزان یوم القیامة ، فمن ثقلت سیئاته على حسناته جئت بالصلاة على حتى اءثقل بها حسناته ؛من در قیامت نزد میزان اعمال مى باشم ، هر کس کفه گناهانش افزون تر از حسناتش شود، آن صلوات هایى را که بر من فرستاده بیاورم و بر حسناتش ‍ بیفزایم تا بر گناهانش فزون آید.

_ افضل اعمال در قیامت  امام صادق - علیه السلام - فرمود:ما من عمل افضل یوم القیمة من الصلوة على محمد و آل محمد ؛در قیامت هیچ عملى برتر و گرامى تر از صلوات بر محمد و آل او نیست . (وسایل الشیعه ، ج 4، ص 28.)

_ ذخیره شدن صلوات براى قیامت 

هر مؤ منى ، پنج ملک موکل دارد:

یکى ؛ در پیش روى او که شیطان را از او دور مى گرداند.

دوم ؛ در عقب سر او، که آفات آسمان را از او باز مى دارد.

سوم ؛ در طرف راست او، که حسنات او را مى نویسد.

چهارم ؛ در طرف چپ او که سیئات او را مى نویسد.

پنجم ؛ در ناصیه او که او را حافظ مى گویند و هر صلواتى که آن مؤ من در شب مى فرستد، آن ملک او را نگاه مى دارد، تا به وقت طلوع آفتاب ؛ و در آن وقت مى رود، و باز به جهت حفظ صلوات روز مى آید. و رفتن آن فرشته براى آن است که مى رود به نزد مرقد مطهر سید کاینات - علیه و آله الصلوات - و در برابر قبر او مى ایستد، و مى گوید: السلام علیک یا رسول الله ، فلان بن فلان ، در این شب یا در این روز، بر تو چندین صلوات فرستاد.حق سبحانه و تعالى مى فرماید: بر آن بنده باد صلوات .و مى فرماید: من صلوات آن بنده را در ابر سفید نورانى گذاشته ، در رکنى از ارکان عرش بسپارند؛ و آن صلوات ، در حجاب عزت محفوظ مى ماند، تا روز قیامت . پس وقتى که عمل بنده را مى سنجند، حق تعالى مى فرماید که آن صلوات را بیاورند و در کفه حسنات آن بنده بگذارند تا سنگین شود.

 

بخش سوم : مجوز عبور از صراط

 

_ نور بالاى صراط 

از پیغمبر گرامى اسلام - صلى الله علیه و آله - روایت شده است که :اءکثروا الصلوة على فان الصلوة على نور فى القبر و نور على صراط و نور فى الجنة بر من بسیار درود بفرستید؛ چرا که درود فرستادن بر من ، براى درود فرستنده نورى است در قبر و نورى است بالاى صراط و نورى است در بهشت .

_ نورى در صراط  رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمودند:الصلاة على نور على الصراط؛ درود فرستادن بر من ، نورى است بر روى صراط.

 

بخش چهارم : شفاعت پیامبر از صلوات فرستنده

 

_ واجب شدن شفاعت 

رسول اکرم - صلى الله علیه و آله - در وصیت خود به امیر المؤ منین على - علیه السلام - فرمود: یا على ! هر کس بر من ، هر روز و هر شب صلوات فرستد، شفاعتم بر او واجب مى شود؛ اگر چه گناهش از گناهان بزرگ باشد. (بحارالانوار، ج 91، ص 63.)

_ شفاعت هزار پیامبر 

از رسول اکرم - صلى الله علیه و آله - نقل شده :

هر که در شب جمعه ، دو رکعت نماز به جاى آورد و در هر رکعت ، بعد از حمد ده مرتبه آیة الکرسى ، و بیست و پنج مرتبه قل هو الله احد بخواند؛ و بعد از نماز، هزار مرتبه بگوید: اللهم صل على النبى الامى و آله .

حق تعالى شفاعت هزار پیغمبر به او عطا فرماید، و ثواب ده حج و ده عمره براى او بنویسد، و قصرى در بهشت به او عطا فرماید، که از بزرگ ترین شهرهاى دنیا وسیع تر باشد.

 

بخش پنجم : محافظت از آتش جهنم

 

_ محافظت از گرماى دوزخ  امام صادق - علیه السلام - به صباح بن سبابه فرمود:

مى خواهى به تو چیزى را یاد دهم که روى تو را از گرمى آتش جهنم نگاه دارد؟راوى عرض کرد: بلى .فرمود:بعد از نماز صبح ، صد مرتبه بگو: اللهم صل على محمد و آل محمد حق تعالى صورت تو را از آتش جهنم حفظ مى کند.

_ رهایى از جهنم 

از امام محمد باقر - علیه السلام - روایت کرده اند که :بنده در آتش ، هفتاد خریف مى ماند. و هر خریفى ، هفتاد سال است .پس از خدا سؤ ال مى کند به حق محمد و اهل بیت آن حضرت - علیهم السلام - که بر او رحم نماید.پس از جانب حق تعالى وحى مى رسد به جبرییل - علیه السلام - که : فرو رو به سوى بنده من ، و او را بیرون آور.جبرییل مى گوید: پروردگارا! چگونه براى من میسر است که داخل آتش ‍ شوم ؟خطاب مى رسد: من امر نموده ام که بر تو سرد و سلامت باشد.عرض مى کند: آن بنده در کجا است ؟مى فرماید: در چاهى است از سجین ؟جبرییل نزد آن بنده مى آید و مى بیند که روى آن بنده ، با قدمش به هم بسته است . پس بیرون مى آورد او را.حق تعالى به آن بنده خطاب مى کند: اى بنده من ! چه قدر بود مکث تو در آتش ؟ آن بنده مى گوید: نمى دانم .خطاب مى رسد: به عزت و جلال خودم قسم ، که اگر تو به آن نحو از من سؤ ال نمى کردى ، هر آینه خوارى تو در آتش به طول مى انجامید؛ و لکن من بر خود لازم گردانیده ام که هر که از من سئوال نماید به حق محمد و اهل بیت او - علیهم السلام -، گناهان او را که در میان من و او است بیامرزم و امروز تو را آمرزیدم .

_ مانع ورود به آتش 

از رسول گرامى خدا صلى الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند:

لن یلج النار من صلى على و من نسى الصلواة على فقد اءخطاء طریق الجنة ؛ آن کس که بر من درود بفرستد، داخل آتش نخواهد گردید و هر کس درود فرستادن بر من را فراموش کند، از راه بهشت به خطا خواهد رفت .

بخش ششم : مقام و منزلت صلوات فرستنده در بهشت

_شرط ورود به بهشت  رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرموده است :من کان آخر کلامه الصلوة على و على على دخل الجنة هر که آخرین سخنش به هنگام مرگ صلوات بر من و على علیهما السلام - باشد، داخل بهشت مى گردد.

_ رضایت خداوند  رسول الله صلى الله علیه و آله فرمود:من سره ان یلقى الله غدا راضیا فلیکثر الصلاة على هر که خوشحال مى شود که فرداى قیامت خدا را دیدار کند در حالى که از او راضى و خشنود باشد، پس بسیار بر من صلوات و درود فرستد. 

_یکی از آن ذکرهایی که ثوابش خیلی فوق العاده است صلوات بر محمد و آل محمد است. که چندین روایت در این باره داریم. روایتش این است که بهترین ذکرها تسبیحات اربعه که در کفه ترازوی اعمال چیزی گذاشته نمی شود که سنگین تر از تسبیحات اربعه باشد. که جای حمد را رکعت سوم و چهارم می گیرد. می دانید رکعت سوم وچهارم اصلش سوره حمد است. کسی که نتوانست سوره را بخواند تسبیحات اربعه را می خواند. روایت داریم که چند جا شیطان نعره زد یکی هم در موقع بعثت پیامبراست. یکی در موقعی که امام زمان(عج) متولد شد ویکی در موقعی که سوره حمد نازل شد. ام الکتاب است یعنی اگر مردم به حمد و قرآن بچسبند همه نجات پیدا می کنند. شیطان هم بیچاره می شود. چیزی در میزان اعمال سنگین تر از تسبیحات اربعه نیست. آیا معجونی است که جای چهارتسبیح«سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ را بگیرد؟ حضرت فرمود: بله معجون آن صلوات است. الکافی/ 2/506

_روایت داریم یکی از اصحاب امام پرسید می خواهم اعمال زیاد داشتم ولی نمی توانم زیاد ذکر بگویم. امام فرمود: ذکر صلوات را تکرار کنید. که ثواب این ذکر از همه آن ها بیشتر است.

_صلوات در امتهای گذشته جزء اسراربود. وقتی گیر می کردند برا رفع مشکلشان از این اسم اعظم استفاده می کردند.