درهاى بهشت ومکتوبات روی آن‏

امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: «انّ لِلجَنَّةِ ثَمانِیَة ابوابٍ» « تفسیر نمونه، ج 10، ص 194» براى بهشت هشت باب است و درهاى بهشت بیشتر از درهاى جهنّم که هفت در است، «لها سبعة ابواب» «قرآن» مى‏باشد، زیرا راه نجات و قرب به خدا بیشتر و لطف و رحمت او نیز از غضب و عدلش بیشتر است.

بر بالاى درهاى بهشت شعارهاى جالبى نوشته شده است از جمله: «الصَّدَقَةُ بِعَشرَةٍ وَالقَرضُ بِثَمانِیَة عَشَر» « بحارالانوار، ج 8، ص 181» صدقه دادن ده حسنه دارد، ولى وام دادن هیجده پاداش دارد، چون در صدقه، گیرنده حقارتى احساس مى‏کند که در وام گرفتن آن‏ ناراحتى را کمتر دارد.

بر سر بعضى درها خط رهبرى و نام رهبرانى که واسطه فیض و ارشاد الهى بوده‏اند ضبط شده است.

تعدّد درهاى بهشت به خاطر ازدحام یا زیبایى و امثال آن نیست، بلکه به خاطر آن است که هر گروهى با توجّه به راهى که رفته‏اند از درب مناسب وارد شوند و یا در مقام معلوم و در جاى خود قرارگیرند.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: براى بهشت درى است به نام «باب المجاهدین» که رزمندگان، مسلّحانه وارد مى‏شوند و ملائکه به آنان خوش آمد مى‏گویند. « بحارالانوار، ج 8، ص 186»

در حدیث دیگرى مى‏خوانیم که نام یکى از درهاى بهشت «ریّان» است که تنها روزه داران از آن وارد مى‏شوند. « بحارالانوار، ج 8، ص 194»