علتهای عذاب و جهنمی شدن در قرآن و روایات‏

در قرآن و روایات به بعضى از علل عذاب‏هاى آخرت اشاره شده است و ما در اینجا به قسمتى از آنها اشاره مى‏کنیم:

الف: علل عذاب در قرآن‏

1- ایمان نداشتن به خدا و فکر محرومان جامعه نبودن در قرآن مى‏خوانیم: «انَّهُ کانَ لایُؤمِنُ بِاللّهِ العَظِیمِ و لایَحُضُّ عَلى طَعامِ المِسکِینِ»

2- ایمان به معاد نداشتن، پاى‏بند نماز نبودن و در یاوه‏سرایى و لهو و لعب‏ها غرق شدن. قرآن مى‏فرماید:«قالُوا لَم نَکُ مِنَ المُصَلّینَ وَ لَم نَکُ نُطعِمُ المِسکِینَ وَ کُنّا نَخُوضُ مَعَ الخائِضِینَ وَ کُنّا یُکَذّبُ بِیَومِ الدّین»

3- آیات و احکام خدا را مسخره کردن و به دنیا مغرور شدن.«وَ مأواکُمُ النّارُ و ما لَکُم مِن ناصِرِینَ ذلِکُم بِانّکُم اتّخَذتُم آیاتِ اللّهِ هُزُواً وَ غَرَّتکُم الحَیاةُ الدُّنیا فَالیَومَ لایُخرَجُونَ مِنهَا وَلاهُم یُستَعتَبُونَ»

4- ارتکاب گناه و نپذیرفتن دعوت انبیا. قرآن مى‏فرماید: «مِمّا خَطِیئاتِهِم اغرِقُوا فَادخِلُوا ناراً»

5- خیانت به اولیاى خدا. در سوره تحریم مى‏خوانیم: «فَخانَتاهُما فَلَم یُغنِیا عَنهُما مِنَ اللّهِ شَیئاً وَ قِیلَ ادخُلَا النّارَ مَعَ الدّاخِلِینَ»

6- سرمایه اندوزانى که متکبّرانه با حق برخورد مى‏کنند. قرآن مى‏فرماید: «تَدعُوا مَن ادبَرَ وَتَوَلّى‏ وَجَمَعَ فَاوعى‏»

و خلاصه دلیل قهر خدا در آن روز همین بى‏تفاوتى‏هاى آنها در دنیاست، زیرا خودشان مى‏گویند: «لَو کُنّا نَسمَعُ او نَعقِلُ ما کُنّا فى اصحابِ السَّعِیرِ»  اگر ما نسبت به حقّ فکر باز گوش شنوایى داشتیم، امروز در میان دوزخیان نبودیم.

ب: علل عذاب در روایات‏

در روایات متعدّدى نیز به علل عذاب دوزخیان اشاره شده است که به گوشه‏اى از آنها اشاره مى‏کنیم:

7- در حدیث مى‏خوانیم: کسانى که با بناى ساختمان‏هاى زیبا خودشان را در جامعه مطرح مى‏کنند، در قیامت گرفتار همان بناها خواهند بود.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در یک حدیث طولانى فرمودند:« بحارالانوار، ج 7، ص 213»

8-  کسى که به یک وجب از زمین همسایه خیانت کند، روز قیامت آن قطعه تا اعماق زمین به صورت طوقى به گردنش انداخته مى‏شود.

9-کسى که اهل گناه زنا و لواط باشد، بدبوتر از مردار به دوزخ مى‏افتد.

10- کسى که به همسرش ظلم کرده و مهریّه او را نپردازد، در قیامت مانند زناکاران محشور گشته و مورد سؤال قرار مى‏گیرد و از پاداش کارهاى نیک او کاسته و بدین وسیله حق همسرش پرداخت مى‏شود.

11- کسى که همسران متعدّد دارد، اگر میان همسران خود به عدالت رفتار نکند در قیامت به دست او غُل و دستبند مى‏زنند.

12-کسى که به مسلمانى سیلى بزند، با عذاب قیامت استخوان‏هایش خرد مى‏شود.

13- کسى که با سخن‏چینى ونیش زبان میان مسلمانان را بهم بزند، در قیامت با نیش مارگزیده مى‏شود.

14-کسى که با مال وثروت خود به محرومان و فقرا فخرفروشى کرده و آنها را تحقیر کند، همچون مورچه، خوار وکوچک محشور وبه دوزخ مى‏افتد.

15- کسى که در دنیا به زنان و مردان پاکدامن نسبت زنا و لواط بدهد، خداوند تمام کارهاى خیر او را نابود کرده و با وضع سخت و اسفبارى به دوزخ پرتاب مى‏شود، مگر این نسبت به عنوان شهادت وبا شرایط آن در نزد قاضى عادل باشد.

16-کسى که در دنیا به جاى این همه نوشیدنى‏هاى گوارا و لذیذ، از شراب استفاده کند، در قیامت به او از مایعات سمّى آتش‏زاى بدبو مى‏نوشانند.

17-کسانى که اهل‏احتکارند یا به مشروبات حرام خو گرفته‏اند یا عامل اغفال و گول‏زدن دختران و پسرانند، در یک وادى جداگانه‏اى در دوزخ پذیرایى مى‏شوند.

18-کسانى که با شایعه‏ها، گواهى‏ها و شهادت‏هاى ناحق و پرونده‏سازى‏هاى دروغ باعث سقوط افراد در جامعه مى‏شوند، در قیامت به زبانشان آویخته و در قعر دوزخ در کنار منافقان قرار مى‏گیرند.

19- کسانى که با ریخت وپاش وسفره‏هاى رنگین در جامعه طاغوت‏تراشى کرده و خودشان را مطرح کنند، همان غذا آتش‏هایى مى‏شود ودرون آنها را مى‏سوزاند.

20-کسانى که با تلاوت قرآن در جامعه خودشان را مطرح مى‏کنند، در قیامت با روى سیاه محشور مى‏شوند.

21-کسانى متکبّرند، در قیامت در قیافه‏هاى بسیار ریز لگدمال مى‏شوند.

22-کسانى که مردم از ترس به آنها احترام مى‏گذارند، از بدترین مردم در قیامت خواهند بود.

23-کسانى که حتّى با گفتن کلمه‏اى در قتل بى‏گناهى شریک شوند، در قیامت بخشى از خون آن بى‏گناه به دامن آنها قرار داده مى‏شود.

24-کسانى که دنیا را بر آخرت و دنیاپرستان را بر مردان خدا ترجیح دهند، در قیامت کور محشور مى‏شوند.

25-کسانى که منافقانه با مردم برخورد کرده و دو رو و دوزبانه باشند، در قیامت دو زبان از آتش به آنها داده مى‏شود.

26- کسانى که مال دیگران را به ناحق تصاحب کنند، گویا در قیامت قطعه‏اى از آتش را به دهن فرو برده‏اند.

27-کسانى که (نعوذباللّه) مرتکب زنا یا لواط یا سایر لذّت‏هاى شهوانى غیرمشروع شوند، لگامى از آتش به دهن آنها زده و در درّه‏هاى آتش انداخته مى‏شوند.

عذاب‏هاى روحى و روانى‏

آنچه تاکنون درباره وضع دوزخ و کیفر مجرمان گفته شد مربوط به عذاب‏هاى جسمى آنان بود، لیکن در قیامت نوع دیگرى از عذاب وجود دارد که ناگوارى آن کمتر از عذاب‏هاى جسمى نیست و آن عذاب‏هاى روحى است که در آیات و روایات به آن اشاره شده است، از جمله:

1- مؤمنان به آنها مى‏خندند، «فَالیَومَ الَّذِینَ آمَنوا مِنَ الکُفّارِ یَضحَکُونَ»  زیرا در دنیا کافران آنها را مسخره کرده و به آنها مى‏خندیدند. «انَّ الَّذِینَ اجرَمُوا کانُوا مِنَ الَّذِینَ آمَنوا یَضحَکون»  آرى، جواب مسخره کردن و خنده کافران در دنیا، خندیدن به آنها در قیامت است.

2- خداوند با آنها حرف نمى‏زند، «وَ لا یُکَلّمُهُمُ اللّهُ یَومَ القِیامَة ...»

3- با خطاب تحقیرآمیز با آنها سخن گفته مى‏شود. «ذُقْ انّکَ انتَ العَزِیزُ الکَرِیمُ»  بچش مزه عذاب و قهر خدا را که همانا عمرى در شخصیّت موهومى زندگى کردى و خود را انسانى نمونه، کم نظیر، عزیز و کریم مى‏پنداشتى!