ملاقات در لحظه جان دادن با ائمه

مرحوم مجلسى قدس سره 56 حدیث درباره اینکه انسان در لحظه جان دادن و مرگ، رسول خدا صلى الله علیه و آله و حضرت على علیه السلام را مى‏بیند نقل کرده و سپس مى‏فرماید: مسأله حضور پیامبر اکرم و ائمّه علیهم السلام هنگام جان دادن، از مسائلى است که روایات متعدّد و بسیارى درباره آن آمده است و در میان شیعه از شهرت مخصوصى برخوردار است‏و هر انسان عاقلى که بناى لجاجت نداشته باشد، نباید استبعاد نماید.

مرحوم علّامه طباطبائى حدیثى را درباره ملاقات انسان در لحظه مرگ با رسول‏خدا نقل فرموده و سپس مى‏فرماید: مسأله ملاقات انسان با پیامبر اسلام و ائمّه اطهار علیهم السلام در حال مرگ از راههاى بسیارى نقل شده است. « بحارالانوار، ج 7، ص 221»

به پیامبر صلى الله علیه و آله خبر دادند که زبان مردى در حال احتضار گرفته است و نمى‏تواند حرف بزند. رسول‏خدا صلى الله علیه و آله بر بالاى سر او حاضر شد و فرمود: بگو «لااله الّا اللّه»، ولى آن مرد نتوانست بگوید. آن حضرت جمله را تکرار کرد، باز او نتوانست بگوید.آن حضرت به زنى که بالاى سر آن مرد نشسته بود فرمود: آیا این مرد مادر دارد؟آن زن گفت: بله، من خودم مادرش هستم. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: آیا از فرزندت راضى هستى؟ گفت: نه، بلکه از او ناراحتم. آن حضرت فرمود: من دوست دارم که تو از اوراضى شوى، مادر گفت: به احترام شما راضى شدم. سپس پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به آن مرد فرمود: بگو «لااله الّا اللّه». آن شخص به سخن آمده و شهادتین خود را گفت و جان داد. « محجّةالبیضاء، ج 8، ص 265»

لحظه جان دادن که خیلی سخت است با حضور ائمه شیرین میشود

امام صادق : إِنَّ الْمُوجَعَ لَنَا قَلْبُهُ لَیَفْرَحُ یَوْمَ یَرَانَا عِنْدَ مَوْتِهِ فَرْحَةً لَا تَزَالُ تِلْکَ الْفَرْحَةُ فِی قَلْبِهِ حَتَّى یَرِدَ عَلَیْنَا الْحَوْضَ وَ إِنَّ الْکَوْثَرَ لَیَفْرَحُ بِمُحِبِّنَا إِذَا وَرَدَ عَلَیْه‏ {کسی که برای مصیبت ما اهل بیت ناراحتی کندلحظه جان دادن شادی ای به او میرسد که تا بهشت و آمدن به کنار حوض کوثر با او همراه است و حوض کوثر از آمدن او بیشتر شاد میشود تا او} کامل الزیارات ص102