راههای فشار قبر نداشتن

بعضى از مؤمنان در برزخ عذاب مى‏شوند تا در روز قیامت از هر جهت پاک و پاکیزه و دور از هر گونه کیفرى به بهشت بروند.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «ضَغطَةُ القَبرِ لِلمُؤمِنِ کَفّارَةٌ لِما کانَ مِنه مِن تَضیِیعِ النّعَم» « بحارالانوار، ج 6، ص 169» فشار قبر:ضغطة

راههای فشار قبر نداشتن

1- شهادت در راه خدا.قرآن مى‏فرماید: «وَ لاتَحسَبنَّ الَّذِینَ قُتِلوا فِى سَبیلِ اللّهِ امواتاً بَل احیاءٌ عِندَ رَبّهِم یُرزَقُون»

البتّه این پاداشها تنها مخصوص شهیدان در جبهه نیست، زیرا در حدیثى امام صادق علیه السلام فرمود: «انّ المَیّتِ مِنکُم عَلى هَذا الامرِ{ولایة علی ظاهرا} شَهِیدٌ قُلتُ: وان ماتَ عَلى فِراشِه؟ قال: و ان ماتَ عَلى فِراشِه حىٌّ عِندَ رَبّه یُرزَقُ»« بحارالانوار، ج 6، ص 245»

2- تبلیغ دین و آگاه نمودن مردم.حضرت على علیه السلام فرمود: «مَن قَوّى‏ مِسکِیناً فى دِینِه ضَعیفاً فى مَعرِفَتِه على ناصِبٍ مخالفٍ فَافحَمَه لَقَّنَه اللّهُ یَومَ یُدلى‏ فى قَبرِه ... یَتَحوَّلُ عَلَیهِ قَبرُهُ أنزَهَ ریاضَ الجَنّةِ» « بحارالانوار، ج 6، ص 228»

 3- مردن در شب و روز جمعه. « بحارالانوار، ج 6، ص 230»

 4- اهتمام به نماز و رکوع.امام باقر علیه السلام فرمود: «مَن أتَمَّ رُکوعَهُ لم یُدخِلْهُ وَحشَةَ القَبرِ» « بحارالانوار، ج 6، ص 244»

 5- ولایت و محبّت پیامبر و اهل‏بیت علیهم السلام.رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: «حُبّى‏ وَ حُبّ أهل‏بیتِى نافِعٌ فى سَبعَة مَواطِنَ اهوالهُنَّ عَظِیمَة: عِندَ الوَفاةِ و فِى القَبرِ و عِندَ النُّشورِ و عِندَ الکِتابِ و عِندَ الحِسابِ و عِند المِیزانِ و عِندَ الصّراطِ» « بحارالانوار، ج 7، ص 248»

 6- صلوات بر محمّد و آل‏محمّد.پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: صلوات بر من، سبب نورانیّت قبر مى‏شود. « بحارالانوار، ج 94، ص 70»

 7- زیارت امام حسین علیه السلام « کامل ‏الزیارات، ص 143، حدیث 3»

8- پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و در قیامت هم با حضرت فاطمه زهرا علیها السلام محشور مى‏شوند:الف: زنى که با فقر و تنگدستى شوهر خود بسازد.ب: زنى که با بد اخلاقى شوهر، صبر و بردبارى خود را از دست ندهد. (البتّه معناى این جمله آزاد بودن مرد در رفتار و اخلاق بد نیست، زیرا چنین مردان بداخلاقى در روایات، به قهر و عذاب الهى تهدید شده‏اند).ج: زنى که مهریه خود را به شوهرش ببخشد. « مواعظالعددیه، ص 75» (و بدین وسیله یا بارى از دوش او برداشته و یا امکاناتى براى پیشرفت او تهیه کند.)

9- خیرات و هدایا.یکى از عوامل سعادت و رفاه در برزخ، هدایایى است که از دنیا براى او فرستاده مى‏شود. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: مرده در قبر همچون انسانى است که در حال غرق شدن است و هر لحظه به انتظار رسیدن کمکى است، گاهى چشم به دعاى این و آن دارد و همین که مى‏بیند شخصى در حق او و براى نجات او دعاى خیر و استغفارى کرد، از اینکه تمام دنیا را به او بدهند شادتر مى‏شود.سپس پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «انّ هَدایَا الاحیاءِ لِلَامواتِ ألدّعاءُ والاستِغفارُ» « محجّةالبیضاء، ج 8، ص 291»در حدیث دیگرى آن حضرت فرمودند: سخت‏ترین شب‏ها شب اوّل قبر است که شما مى‏توانید با صدقه دادن، به مردگان خود ترحّم نمایید و اگر مالى براى صدقه نداشتید، لااقل دو رکعت نماز بخوانید و به روح او هدیه کنید. « سفینةالبحار، «صلاة»»از امام صادق علیه السلام پرسیدند: آیا مى‏توان براى مرده نماز خواند؟ فرمود: بله، گاهى مرده در فشار است و بخاطر نمازى که شما هدیه او مى‏کنید، در رفاه قرار مى‏گیرد و به او گفته مى‏شود که این تخفیف یا رفاه، بخاطر نمازى است که فلان برادر ایمانى براى تو هدیه کرده است.آنگاه حضرت فرمود: «انّ المَیّتَ لَیَفرَحُ بِالتَّرَحُّمِ عَلَیهِ والاستِغفارِ لَه کما یَفرَحُ الحَىُّ بِالهَدِیَّةِ» « محجّةالبیضاء، ج 8، ص 292» در روایت دیگر مى‏خوانیم: هر گاه مسلمانى کار خیرى براى مرده‏اى انجام دهد، هم آن میّت از آن بهره‏مند مى‏شود و هم کسى که آن عمل را انجام داده مورد لطف قرار مى‏گیرد. « محجّةالبیضاء، ج 8، ص 292»همچنین خداوند به خاطر اینکه فلان فرزند جادّه‏اى را براى مردم احداث و یا از یتیمى پذیرایى نموده است، عذاب قبر را از پدرش برمى‏دارد. « سفینةالبحار، «طریق» و «ولد»»

____«قِیلَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع صِفْ لَنَا الْمَوْتَ فَقَالَ عَلَى الْخَبِیرِ سَقَطْتُمْ هُوَ أَحَدُ ثَلَاثَةِ أُمُورٍ یَرِدُ عَلَیْهِ إِمَّا بِشَارَةٌ بِنَعِیمِ الْأَبَدِ وَ إِمَّا بِشَارَةٌ بِعَذَابِ الْأَبَدِ وَ إِمَّا تَحْزِینٌ وَ تَهْوِیلٌ وَ أَمْرُهُ مُبْهَمٌ لَا تَدْرِی مِنْ أَیِّ الْفِرَقِ هُوَ فَأَمَّا وَلِیُّنَا الْمُطِیعُ لِأَمْرِنَا فَهُوَ الْمُبَشَّرُ بِنَعِیمِ الْأَبَدِ وَ أَمَّا عَدُوُّنَا الْمُخَالِفُ عَلَیْنَا فَهُوَ الْمُبَشَّرُ بِعَذَابِ الْأَبَدِ وَ أَمَّا الْمُبْهَمُ أَمْرُهُ الَّذِی لَا یُدْرَى مَا حَالُهُ فَهُوَ الْمُؤْمِنُ الْمُسْرِفُ عَلَى نَفْسِهِ لَا یَدْرِی مَا یَئُولُ إِلَیْهِ حَالُهُ یَأْتِیهِ الْخَبَرُ مُبْهَماً مَخُوفاً ثُمَّ لَنْ یُسَوِّیَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَعْدَائِنَا لَکِنْ یُخْرِجُهُ مِنَ النَّارِ بِشَفَاعَتِنَا فَاعْمَلُوا وَ أَطِیعُوا وَ لَا تَتَّکِلُوا وَ لَا تَسْتَصْغِرُوا عُقُوبَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنَّ مِنَ الْمُسْرِفِینَ مَنْ لَا تَلْحَقُهُ شَفَاعَتُنَا إِلَّا بَعْدَ عَذَابِ ثَلَاثِمِائَةِ أَلْفِ سَنَةٍ»[ معانی الأخبارج 2، ص:195]