21حالت و وضع آتش جهنّم

1- قرآن براى جهنّم یک خروش و حالت عصبانیت و قهرى بیان کرده و مى‏فرماید: «سَمِعُوا لَها تَغَیُّظاً وَ زَفِیراً»  دوزخیان از راه دور صداى دلخراشى را از دوزخ مى‏شنوند.

2- دوزخ گرچه به خودى خود به قدرى بزرگ است که هرگاه به او گفته شود: «هَل امتَلَات» آیا پُر شدى؟ او در پاسخ مى‏گوید: «وَتَقُول هَل مِن مَزِیدٍ»  آیا باز هم چیزى هست؟ ولى با این همه وسعت و بزرگى، قرآن از آن به‏ «مَکاناً ضَیّقاً»  تعبیر فرموده است، یعنى جاى دوزخیان بسیار تنگ است! چنانکه در روایتى جهنم را به دیوار بسیار بزرگى تشبیه کرده که در آن میخ‏هایى را مى‏کوبیم، با اینکه دیوار بسیار بزرگ و ضخیم است، ولى جایگاه هر میخى تنگ است، دوزخ هم با همه بزرگى و وسعتش براى دوزخیان بسیار تنگ است.

3- دوزخ مأمورانى دارد که قرآن عدد آنها را نوزده بیان فرموده است، «عَلَیهَا تِسعَةَ عَشَرَ» ولى مأموران پذیرایى اهل بهشت شماره و عدد ندارند، آن قدر زیادند که گاهى هزاران فرشته فقط آنان را استقبال مى‏کنند.

4- قرآن در توصیف مأموران جهنّم مى‏فرماید: «عَلَیهَا مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لایَعصُونَ اللّهَ ما أمَرَهُم و یَفعَلُونَ مایُؤمَرونَ»  آنان بسیار با خشونت و قدرت و قاطعیّت طبق همان فرمان خدا بدون هیچ گونه کم و کاستى مشغول عذابند و به استمدادها و ناله‏ها و نعره‏هاى دوزخیان کوچک‏ترین توجّهى نمى‏کنند، ولى فرشتگان مأمور بهشت با جمله‏ «سَلامٌ عَلَیکُم طِبتُم فَاْدخُلُوها خالِدِینَ»  بهشتیان را استقبال نموده و به آنان خوش آمد مى‏گویند.

5- وضع دوزخ طورى است که نسبت به کفّار احاطه دارد وهمه را فرا مى‏گیرد. در قرآن چند مرتبه این حقیقت با جمله‏ «انَّ جَهَنَّمَ لَمحِیطَةٌ بِالکافِرِینَ»  بیان شده است.

همچنین در سوره کهف مى‏خوانیم: «احاطَ بِهِم سُرادِقُها»  سراپرده‏ها و شعله‏هاى جهنّم همه جاى کفار را در برگرفته و مى‏پوشاند.

چنانکه در جاى دیگر مى‏خوانیم: «لَهم مِن جَهَنَّم مِهادٌ وَمِن فَوقِهِم غَواشٍ»  براى کفّار لجوج بسترهایى از آتش دوزخ که روى آنها پوشش‏هایى از همان آتش است، قرار داده و از آنان پذیرایى مى‏نماییم.

6- دوزخیان در آتش آه و زوزه مى‏کشند. «لهم فیها زفیر وشهیق».

7- آتش دوزخ شعله و فوران دارد. «وَ هِىَ تَفُورُ»

8- آتش دوزخ هرگز به سردى نمى‏گراید، «لایُخَفَّفُ عَنهُم»  زیرا هرگاه به سوى خاموشى برود، خداوند او را شعله‏ور مى‏کند. «کُلَّما خَبَت زِدنَاهُم سَعِیراً»

9- عذاب دوزخ بسیار پرمایه و چند لایه است. «وَمِن وَرائِهِ عَذابٌ غَلِیظٌ»

10- در دوزخ مرگ نیست، «لایُقضى‏ عَلَیهِم فَیَمُوتُوا»  و عذاب‏هاى مرگ‏آور هر لحظه دوزخیان را به هلاکت و نابودى و مرگ مى‏کشاند، ولى از مرگ خبرى نیست.

 «وَیأتِیهِ المَوتُ مِن کُلّ مَکانٍ و ما هُوَ بِمَیِّت»

امّا اهل بهشت تا ابد در انواع نعمت‏هاى الهى ودر کنار اولیاى خدا در لذّتند.

11- شعله‏هاى دوزخ مثل شمشیر به صورت مجرمان کشیده مى‏شود. «تَلفَحُ وُجُوهَهُم النّارُ»  «لَفح» به معناى ضربه شمشیر است.

12- از سوز وحرارت آتش، پوست صورت دوزخیان جمع ولب‏ها از هم باز و دندان‏ها آشکار مى‏شود. «وَهُم فِیهَا کالِحُونَ»  مانند سرگوسفندى که آن را روى آتش مى‏گیرند تا موهاى او از بین برود، امّا قیافه بهشتیان همه جوان، شاد، زیبا و معطّر است.

13- علاوه بر آتش، سایه‏اى از دود سیاه نیز همه را فرا مى‏گیرد. «وَ ظِلّ مِن یَحمُومٍ»

14- آتش دوزخ شعله مى‏کشد، «انّها لَظّى‏» ولى در بهشت درختان سر به فلک مى‏کشند.

15- آتش طورى است که به سراغ کنزاندوزان و سرمایه‏داران کافر مى‏رود، «تَدعُوا مَن ادبَرَ وَتَوَلّى‏ و جَمَعَ فَاوعى‏»  همچون موشک‏هایى که با هدایت قبلى به سراغ هواپیماهاى دشمن مى‏رود. آرى آتش به سراغ کسانى مى‏رود که به دعوت الهى پشت کردند و اموالى را جمع و ذخیره کرده و به محرومان جامعه توجّهى ننمودند.

16- آتش دوزخ جرقه‏هایى دارد به بزرگى کاخ، «تَرمِى‏ بِشَرَرٍ کَالقَصرِ»  ولى براى بهشتیان قصرهایى زیبا از جواهرات آماده است. در سوره مرسلات که آیاتى از دوزخ را بیان مى‏فرماید ده مرتبه مى‏گوید: «وَیلٌ یَومَئِذٍ لِلمُکَذّبِینَ» واى بر تکذیب کنندگان (از خطرات آن روز).

17- جهنّم و آتش آن در محل سرپوشیده‏اى است که نمى‏توان از آن اندکى نجات پیدا کرده و فرار کرد، «عَلَیهِم نارٌ مُؤصَدَةٌ»  ولى براى بهشتیان محدودیّت مکانى نیست، بلکه وسعت بهشت به اندازه وسعت زمین و آسمان‏هاست.

18- آتش دنیا اوّل بیرون و پوست را مى‏سوزاند بعد استخوان و گوشت را، ولى آتش دوزخ باطن را همچون ظاهر مى‏سوزاند، «الَّتىِ تَطَّلِعُ عَلىَ الافئِدَة» و اساساً هیزم آن انسان و سنگ است، «وَقُودُهَا النّاسُ وَالحِجارَةُ»

آتش دوزخ آتشى بر جان و جسم، بر باطن و ظاهر است، آتش دوزخ غیر از سوزندگى، شکننده و کوبنده هم هست. «وَ ما ادراک مَا الحُطَمَة نارُ اللّهِ المُوقَدَةُ»

19- لباس دوزخیان نیز از آتش است، «لَهُم ثِیابٌ مِن نارٍ» ودر جاى دیگر مى‏خوانیم: «سَرابِیلُهُم مِن قَطرانٍ» پیراهن دوزخیان از مادّه‏اى سیاه رنگ، بدبو، قابل اشتعال، اسیدگونه، خشن و تیره است، ولى لباس بهشتیان از حریرى نرم و نازک و لطیف و زیورهاى آنان از بهترین جواهرات خواهد بود.

20- علاوه بر همه عذاب‏ها، تازیانه‏ها و گرزهایى است که بر سر آنان کوبیده مى‏شود. «وَ لَهُم مَقامِعُ مِن حَدِیدٍ»

21- غذاى دوزخیان چیزى نظیر خار خُشک و جانگداز است که آنان را نه سیر مى‏کند و نه فربه. قرآن مى‏فرماید: «لَیسَ لَهُم طَعامٌ الّا مِن ضَرِیعٍ لایُسمِنُ و لایُغنى‏ مِن جُوعٍ»  ولى براى اهل بهشت بهترین میوه، غذا، نوشیدنى، شیر، عسل، گوشت و پرنده و ... آماده است.