حل اشکالات پزشکی قرآن

خروج منی از بین ستون فقرات و دنده ها

 

فلینظر الانسان مم خلق*خلق من ماء دافق*یخرج من بین الصلب و الترائب*

 ترجمه: پس انسان باید بنگرد که از چه آفریده شده است ( 5) از آب جهنده اى خلق شده ( 6) [که] از بین ستون فقرات و استخوانهاى سینه بیرون مى آید ( 7)

اشکال شده اولا امروزه مشخص است که منی در بیضه ها ساخته می شود و درکیسه ی منی ذخیره می شود و از مجرای ادرار خارج می شود و محل ساخت و مسیر خروج آن هیچ ربطی به ستون فقرات و سینه ندارد.پس این گفته ی قرآن، غلطی فاحش است. ثانیا گفته شده که انسان از آب جهنده ساخته می شود. آب جهنده فقط در مورد منی در مرد صادق است. چون زن اصولا فاقد منی است و تنها ترشحاتی در دیواره ی مجرای تناسلی و رحم دارد که انتقال اسپرم را تسهیل می کند. و تخمک زن هم با پاره شدن جدار تخمدان آزاد می شود و آب جهنده نیست. از طرف دیگر اگر می خواست بگوید که انسان از منی مرد و زن ساخته می شود باید آب جهنده را بصورت تثنیه بکار می برد نه مفرد. بعلاوه در هیچ جای قرآن به نقش زن در نطفه اشاره ای نشده است. این هم یک باور غلط قدیمی بود که بچه را صرفا حاصل منی مرد می دانستند و حتی تا همین اخیر نیز در جوامع رایج بود.

اما جواب اشکال اول که منی از بیضه ها درست میشود و هیچ ربطی به ستون فقرات و سینه ندارد این است که اولا بنا بر تحقیقات علمی معتبر دو تا پنج درصد منی در بیضه درست میشود و هفتاددرصد ان در کیسه منی که پشت مثانه و دقیقا وسط بدن قرار داردتولید میشود و نزدیک سی درصد آن را غده پروستات تولید میکند و این از معجزات قران است که در ان زمان بجای اینکه بگوید کیسه منی و پروستات میگوید بین پشت و جلو . درکتاب آناتومی لست2000[1] پروستات حدود 30درصد مایع منی را تولید میکند. و غده کیسه منی (seminal vesicle)حدود 60درصد مایع  منی را تولید میکند.[2] و در کتاب آناتومی عمومی [3]آمده است:غده کیسه منی:در کیسه به طول 5سانتی متر هستند که هریک در سطح خلفی مثانه قرار دارندحدودا 70درصد از کل حجم مایع منی را تولید میکنند. ثانیا اینکه نوشتید که ترایب یعنی استخوان سینه این معلوم نیست در معنای ترایب اختلاف در کتب لغت وجود دارد  چنانچه گفته شده ترایب یعنی جلو بدن انسان وبعضی معنی کرده اند دودست و دوپا و دوچشم(درمجموع جلو بدن) انسان را ترایب گویند که معنی آیه در این صورت میشود که منی از بین صلب (پشت)وجلو انسان خارج میشود که منظور بیضه است و خداوند برای رعایت ادب از بیضه تعبیر کرده به انچه که بین پشت و جلو انسان قرار دارد.ثالثا بر فرض که معنای ترایب استخوان سینه باشد خب واقعا بیضه بین استخوان سینه و پشت قرار دارد بدین معنا که اگر نخی را از پشت بکشیم و از زیر انسان عبور بدهیم تا قفسه سینه خواهیم دید که وسط نخ روی بیضه واقع میشود وبخاطر ادب خداوند کلمه بیضه را صریحا ننگفته است واین معنی را عرف میفهمد و اگر مراد از بین وسط نزدیکترین فاصله بین سینه و ستون فقرات باشد(مثلا قلب انسان) خب این را حتی طب قدیم هم نمیگوید (چه برسد به طب جدید)که منی از قلب درست میشود پس اینکه اشکال کننده گفته که پیغمبر مطابق طب قدیم سخن گفته بنا بر هیچ فرضی از آیه در نمیاید که مطابق طب قدیم باشدو اینکه طب قدیم منی را ساخته شده از دو رگ که از کنار نخاع میگذرد میداند این دو رگ که بین پشت و سینه نیستند تا اینکه بگوییم پیغمبر مطابق طب قدیم سخن گفته اندرابعا بیضه برفرض که محل تولید منی باشد خب مواد اولیه تولیدش رااز همه بدن و تمام اعضا میگیردلذا بعد از مجامعت مخصوصا اگر زیاد انجام شود انسان حالت سستی را در تمام بدن احساس میکند که گویی بیضه برای توولید منی از تمام بدن کمک میگیردپس این جمله کاملا صحیح و عوام فهم است که بگوییم منی از تمام بدن(بین جلو وبدن) درست میشود وبیرون می آید

اما درجواب اشکال دوم که (قران میگوید انسان از اب جهنده درست شده و اب زن جهنده نیست و در جایی از قران اشاره به نقش مادر در نطفه نشده گوییم) اولا پاره شدن و فروریختن از دیواره رحم نوعی جهش است و اینکه شما جهش منی مرد را میبینید و به طرف مستقیم می باشد دلیل نمیشود که بیرون امده یک دفعه گی تخمک از دیواره رحم به طرف  پایین جهش نباشد. در کتاب تولید مثل و چگونگی رشد و نمو جنین صفحه94 امده که در محلی از تخمدان که تخمک بالغ وجود دارد تخمدان مخروطی شکل شده وپارگی ایجاد میشود ویکدفعه همراه کمی خون ومایع فولیکولی خارج میشودو تخمک پس از آزادی وارد حفره بدن میشود.آیا این عبارت جهنده بودن (البته با سرعتی متناسب خودش) را ثابت نمیکند؟؟!!!! ثانیااینکه گفتید نظریه (نطفه فقط از منی مرد درست میشود )باور رایج و غلطی بوده که تا همین اواخر هم بوده است این راجع به علم شما غرب زده هاست و الا امام صادق در معنی آیه دوم سوره انسان که خدا میفرماید ما انسان را از نطفه مخلوط(از آب مرد و زن) آفریدیم میفرماید که اب مرد و زن هردو در نطفه مخلوط میشود[4].



[1] ترجمه دکترمهدی زاده(کتاب معتبر دانشگاهی در زمینه رشته پایه پزشکی ص242

[2] همان ص247

[3] دکتر شمایلی ص288

4 فِی رِوَایَةِ أَبِی الْجَارُودِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع: فِی قَوْلِهِ‏ «أَمْشاجٍ نَبْتَلِیهِ» قَالَ مَاءُ الرَّجُلِ وَ مَاءُ الْمَرْأَةِ اخْتَلَطَا جَمِیعاً.تفسیر القمی    ج‏2    398