جزاى کارهاى انجام نشده در قیامت

در فرهنگ اسلام براى انسان چندگونه حساب و جزا ثبت مى‏شود:

الف- کارهایى که خودش انجام داده است.

ب- کارهایى را که انجام نداده، ولى تصمیم بر انجام آن داشته است.

1- قرآن خطاب به یهودیان زمان پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله مى‏فرماید: «فَلِمَ قَتَلتُموهُم»  چرا شما پیامبران (همچون یحیى و زکریا علیهما السلام) را شهید کردید؟ در حالى که طبق فرموده امام صادق علیه السلام فاصله میان قاتلان آن پیامبران با یهودیان زمان رسول اللّه صلى الله علیه و آله پانصد سال بوده است. « تفسیر المیزان، ج 4، ص 85»

2- قرآن در مورد شتر حضرت صالح که یکى از نشانه‏هاى بزرگ الهى و معجزه آن پیامبر بزرگوار بود و آن را تنها یک نفر پى کرد و ازبین برد، مى‏فرماید: «فَعَقَروُها»

چنانکه حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: «ایّهَا النّاسُ! انَّما یَجمَعُ النّاسَ الرّضا و السَّخطُ و انّما عَقَر ناقَةَ ثَمودَ رَجلٌ واحِدٌ فَعَمَّهمُ اللّهُ بِالعَذابِ لمّا عَمّوهُ بِالرّضا» « نهج‏البلاغه، خطبه 201

3- پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: هر کس در محلّ گناه (به ناچارى) حاضر باشد و قلباً مخالف با گناه باشد، گویا غایب است، ولى هر غایبى که قلباً راضى به انجام گناه باشد، گویا در آن مجلس حضور داشته است. « وسائل‏الشیعه، ج 11، ص 409»

4- حضرت رضا علیه السلام فرمود: هر گاه شخصى در مشرق کشته شود، ولى انسانى در مغرب زمین به آن قتل راضى باشد، در نزد خداوند آن انسان راضى هم مانند قاتل، مجرم شناخته مى‏شود. « تفسیر نمونه، ج 9، ص 159»

5- یکى از یاران حضرت على علیه السلام بعد از پیروزى در جنگ جمل گفت: اى کاش برادرم بود و پیروزى ما را مى‏دید! امام فرمود: اگر دل او با ما باشد، گویا در جنگ و پیروزى ما شریک است. از این بالاتر این که امام فرمود: نه تنها برادر تو، بلکه در این‏پیروزى افرادى شریک‏اند که هنوز به دنیا نیامده‏اند. « نهج‏البلاغه، خطبه 12» (یعنى آیندگان هم اگر راضى به کار ما باشند، نیز با ما شریکند)

6- در زیارت عاشورا مى‏خوانیم: خدا لعنت کند کسانى را که خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنیدند، ولى قلباً راضى بودند و عکس‏العملى نشان ندادند.

ج: کارهایی را که انجام نداده ولی بخاطر غیبت باید جزای انها را ببینیم

1- پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: در قیامت همین که نامه عمل غیبت کننده را به دستش مى‏دهند، مى‏پرسد: چرا کارهاى خیر من در آن نیست؟ به او مى‏گویند: به خاطر گناه غیبت تو، کار خیرت در پرونده دیگرى ثبت شد، و برعکس در نامه بعضى عباداتى ثبت شده که هرگز انجام نداده‏اند، آنها نیز مى‏پرسند: ما این اعمال را انجام نداده‏ایم؟! ولى پاسخ مى‏شنوند که عبادات کسى که تو را غیبت کرده، از نامه عملش حذف و در پرونده تو ثبت نمودیم. « جامع‏السعادات، ج 2، ص 236»

د: کارهایی را که انجام نداده ولی بخاطر انجام ریشه و بنای آن نتیجه آنرا میبینیم

1- قرآن مى‏فرماید: «وَنَکتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُم»