علتهای اختلافات‏ خانوادگی   

1. اختلاف افکنی‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): منْ عَمِلَ فِی فُرْقَةٍ بَیْنَ امْرَأَةٍ وَ زَوْجِهَا کَانَ عَلَیْهِ غَضَبُ اللَّهِ وَ لَعْنَتُهُ فِی الدُّنْیَا وَ الاخِرَةِ وَ کَانَ حَقّاً عَلَی اللَّهِ أَنْ یَرْضَخَهُ بِأَلْفِ صَخْرَةٍ مِنْ نَارٍ وَ مَنْ مَشَی فِی فَسَادِ مَا بَیْنَهُمَا وَ لَمْ یُفَرِّقْ کَانَ فِی سَخَطِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَعْنَتِهِ فِی الدُّنْیَا وَ الاخِرَةِ وَ حَرَّمَ (اللَّهُ عَلَیْهِ) النَّظَرَ إِلَی وَجْهِهِ‏ ثواب الاعمال، ص 288.

2. به تکلف افتادن‏

برای خوشحال کردن اقوام و رفقای خود شوهرش را به زحمت نیدازد. رفقا و اقوام یک ساعت بیشتر با او نیستند ولی با شوهر آزرده زندگی دائمی مشکل خواهد بود.

3. به رخ کشیدن‏

1 زن نباید در خانه جمال و مال خود را به رخ شوهرش بکشد و اگر این کار را کرد جز دوری و کینه شوهر بهره‏ای نمی‏برد.

2 به مدرک، فامیل، شکل، مال، هنر و ... خود افتخار می‏کند و پز می‏دهد.

4. بازگو کردن های بیجا

لا یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلا مَنْ ظُلِمَ‏ نساء/ 148.

لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً حجرات/ 12.

مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً یَکُنْ لَهُ نَصِیبٌ مِنْها وَ مَنْ یَشْفَعْ شَفاعَةً سَیِّئَةً یَکُنْ لَهُ کِفْلٌ مِنْها وَ کانَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْ‏ءٍ مُقِیتاً نساء/ 85

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): مَنْ أَمَرَ بِسُوءٍ أَوْ دَلَّ عَلَیْهِ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیکٌ‏ خصال صدوق، ج 1، ص 138.

فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ‏ بقره/ 102.

5. بد زبانی وتمسخر

قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ‏ اسراء/ 53.

لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً مِنْهُمْ‏ حجرات/ 11.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): مَنْ کَانَ لَهُ امْرَأَةٌ تُوذِیهِ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ صَلاتَهَا وَ لا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّی تُعِینَهُ وَ تُرْضِیَهُ وَ إِنْ صَامَتِ الدَّهْرَ وَ قَامَتْ وَ أَعْتَقَتِ الرِّقَابَ وَ أَنْفَقَتِ الامْوَالَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ کَانَتْ أَوَّلَ مَنْ تَرِدُ النَّارَ ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ عَلَی الرَّجُلِ مِثْلُ ذَلِکَ الْوِزْرِ وَ الْعَذَابِ إِذَا کَانَ لَهَا مُوذِیاً ظَالِماً أعلام الدین، ص 414.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَلْعُونَةٌ مَلْعُونَةٌ امْرَأَةٌ تُوذِی زَوْجَهَا أَوْ تَغُمُّهُ وَ سَعِیدَةٌ سَعِیدَةٌ امْرَأَةٌ تُکْرِمُ زَوْجَهَا وَ لا تُوذِیهِ‏ کنز الفوائد، ج 1، ص 149.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): إِنَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ بَرِیئَانِ مِمَّنْ أَضَرَّ بِامْرَأَتِهِ حَتَّی تَخْتَلِعَ مِنْهُ‏ ثواب الاعمال، ص 287.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنِّی أَتَعَجَّبُ مِمَّنْ یَضْرِبُ امْرَأَتَهُ وَ هُوَ بِالضَّرْبِ أَوْلَی مِنْهَا جامع الاخبار، ص 158.

پیامبر (ص) می‏فرماید: حور العین به زنی که شوهرش را آزار می‏دهد می‏گوید: خدا ترا بکشد. شما لیاقت این مرد را ندارید. به زودی از شما جدا شده و به سراغ ما می‏آید. آیین همسرداری، ص 33.

6. سوء ظن‏

إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ‏ حجرات/ 12.

1 چطور شد که نگذاشت نامه را بخوانم.

2 چطور شد که حمام رفت.

3 چطور شد که دیر آمد.

4 چطور شد که ستایش فلانی را کرد.

5 چطور شد که فلان زن از او ستایش کرد.

6 چطور شد که به فلانی احترام کرد.

مجموعه فیش هاى تبلیغى(1)، اختلافات‏خانوادگی، ص: 3

7 چطور شد که نسبت به فامیل من سرسنگین است.

8 چطور شد که به من خلاف گفت.

قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): إِیَّاکَ وَ التَّغَایُرَ فِی غَیْرِ مَوْضِعِ غَیْرَةٍ فَإِنَّ ذَلِکَ یَدْعُو الصَّحِیحَةَ إِلَی السَّقَمِ وَ الْبَرِیئَةَ إِلَی الرِّیَبِ‏ نهج البلاغه، نامه 31.

7. مراء وجدال‏

پیغمبر: (ص) ضامن شده‏اند خانه‏ای را در بهشت: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَنَا زَعِیمٌ بِبَیْتٍ فِی أَعْلَی الْجَنَّةِ وَ بَیْتٍ فِی وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَیْتٍ فِی رِیَاضِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً توحید صدوق، ص 461.

8. بد حجابی وجلوه های نابجا

دلسردی مرد عامل فتنه است که منشأ این دلسردی چشم‏چرانی مرد از یک سو و آرایش آزاد زنان در خیابان‏ها از سوی دیگر و مقایسه کردن که مرد میان همسر خود با تمام زنانی که دیده است می تواند باشد.

قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): وَ اکْفُفْ عَلَیْهِنَّ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ بِحِجَابِکَ إِیَّاهُنَّ فَإِنَّ شِدَّةَ الْحِجَابِ أَبْقَی عَلَیْهِنَّ وَ لَیْسَ خُرُوجُهُنَّ بِأَشَدَّ مِنْ إِدْخَالِکَ مَنْ لا یُوثَقُ بِهِ عَلَیْهِنَ‏ نهج البلاغه، نامه 31.

مرد نباید هر مردی رابه هر عنوان به خانه آورد.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَا یَأْمَنُ الَّذِینَ یَنْظُرُونَ فِی أَدْبَارِ النِّسَاءِ أَنْ یُبْتَلَوْا بِذَلِکَ فِی نِسَائِهِمْ‏ من لایحضره‏الفقیه، ج 4، ص 19.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): أَیُّمَا امْرَأَةٍ تَطَیَّبَتْ لِغَیْرِ زَوْجِهَا لَمْ تُقْبَلْ مِنْهَا صَلاةٌ حَتَّی تَغْتَسِلَ مِنْ طِیبِهَا کَغُسْلِهَا مِنْ جَنَابَتِهَا کافی، ج 5، ص 507.

فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ‏ احزاب/ 32.

وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَ‏ نور/ 31.

9. توقعات بی جا

پیامبر (ص): هر زنی که ناسازگاری کند و شوهرش را بر چیزهایی که فوق توانایی اوست وادار کند، اعمالش مورد قبول نیست و در قیامت مورد غضب خداست. آیین همسرداری، ص 47.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): مَنْ کَانَتْ لَهُ امْرَأَةٌ وَ لَمْ تُوَافِقْهُ وَ لَمْ تَصْبِرْ عَلَی مَا رَزَقَهُ اللَّهُ وَ شَقَتْ عَلَیْهِ وَ حَمَلَتْهُ مَا لَمْ یَقْدِرْ عَلَیْهِ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهَا حَسَنَةً تَتَّقِی بِهَا النَّارَ وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهَا مَا دَامَتْ کَذَلِکَ‏ ثواب الاعمال، ص 287.

10. بیکاری ج سرگرمی سالم‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): نِعْمَ اللَّهْوُ الْمِغْزَلُ لِلْمَرْأَةِ الصَّالِحَةِ علل الشرائع، ج 2، ص 582.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): لا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ الْغُرَفَ وَ لا تُعَلِمُوهُنَّ الْکِتَابَةَ وَ عَلِّمُوهُنَّ الْغَزْلَ وَ سُورَةَ النُّورِ الجعفریات، ص 97.

ام اسلمة از رسول خدا (ص) درباره خدمت زن در خانه پرسید؛ فرمودند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): إِنَّ هَذَا الدِّینَ مَتِینٌ فَأَوْغِلُوا فِیهِ بِرِفْقٍ وَ لا تُکَرِّهُوا عِبَادَةَ اللَّهِ إِلَی عِبَادِ اللَّهِ فَتَکُونُوا کَالرَّاکِبِ الْمُنْبَتِّ الَّذِی لا سَفَراً قَطَعَ وَ لا ظَهْراً أَبْقَی‏ کافی، ج 2، ص 86.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَیُّمَا امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَیْتِ زَوْجِهَا شَیْئاً مِنْ مَوْضِعٍ إِلَی مَوْضِعٍ تُرِیدُ بِهِ صَلاحاً نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهَا وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ لَمْ یُعَذِّبْهُ‏ أمالی صدوق، ص 411.

قَالَ الْبَاقِرُ (ع): إِنَّ فَاطِمَةَ (ع) ضَمِنَتْ لِعَلِیٍّ (ع) عَمَلَ الْبَیْتِ وَ الْعَجِینَ وَ الْخُبْزَ وَ قَمَّ الْبَیْتِ وَ ضَمِنَ لَهَا عَلِیٌّ (ع) مَا کَانَ خَلْفَ الْبَابِ نَقْلَ الْحَطَبِ وَ أَنْ یَجِی‏ءَ بِالطَّعَامِ‏ تفسیر عیاشی، ج 1، ص 171.

فاطمه (س) از رسول الله ص تقاضای خادمه کرد، فرمود: می‏ترسم از پاداش کار در خانه باز بمانی‏

یا فاطمة! إنی لا أرید أن ینفک عنک أجرک إلی الجاریة المناقب، ج 3، ص 341.

11. زخم زبان، توهین، تهمت‏

وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ همزه/ 1.

وَ لا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّوا اللّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ‏ انعام/ 108.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): من قذف امرأته بالزناء خرج من حسناته کما تخرج الحیة من جلدها و کتب له بکل شعرة علی بدنه ألف خطیئة جامع الاخبار، ص 157.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَقُولُ مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی وَ أَنَا أَسْرَعُ شَیْ‏ءٍ إِلَی نُصْرَةِ أَوْلِیَائِی‏ کافی، ج 2، ص 351.

12. شغل‏

زن‏ها معمولا شوهری دوست دارند که؛

1 در وطن باشد.

2 هر شب بیاید.

3 اول شب بیاید.

4 ایام فراغت داشته باشد.

5 شب‏نشینی و گردش و تفریح بروند.

6 شغل تمیز، آبرومند و پردرآمد داسته باشد.

این خواسته مطابق اصل فرد و اصل رفاه است، اما اصل جامعه اصل خدمت و اصل رشد می‏گوید: افراد باید همت کنند. مرزبان و کشیک باشند، از سود و تمیزی بگذرند.

13. آرایش ها

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): اغسلوا ثیابکم و خذوا من شعورکم و استاکوا و تزیّنوا و تنظفّوا فانّ بنی اسرائیل لم یکونوا یفعلون ذالک فزنت نسائهم‏ نهج الفصاحه، جمله 378.

عَنِ الْحَسَنِ بْنِ جَهْمٍ قَالَ: رَأَیْتُ أَبَا الْحَسَنِ (ع) اخْتَضَبَ فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ اخْتَضَبْتَ؟ فَقَالَ: نَعَمْ إِنَّ التَّهْیِئَةَ مِمَّا یَزِیدُ فِی عِفَّةِ النِّسَاءِ وَ لَقَدْ تَرَکَ النِّسَاءُ الْعِفَّةَ بِتَرْکِ أَزْوَاجِهِنَّ التَّهْیِئَةَ کافی، ج 5، ص 567.

زنی به نزد پیامبر (ص) رفته و گفت که شما فرموده‏اید که زن در منزل برای مردش آرایش کند، لیکن شوهر من نابیناست. حضرت فرمود: شما عطر بزنید تا شوهرتان بوی عطر را استشمام کند.

14. عدم اطاعت وپیروی‏

1 نپذیرفتن عذر و عدم گذشت: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): لا تَقْبَلُ مِنْهُ عُذْراً وَ لا تَغْفِرُ لَهُ ذَنْباً کافی، ج 5، ص 325.

الْحَصَانُ مَعَهُ إِذَا حَضَرَ لا تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ لا تُطِیعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلا بِهَا بَعْلُهَا تَمَنَّعَتْ مِنْهُ کَمَا تَمَنَّعُ الصَّعْبَةُ عَنْ رُکُوبِهَا لا تَقْبَلُ مِنْهُ عُذْراً وَ لا تَغْفِرُ لَهُ ذَنْباً

2 در فامیل خوار، در خانه شوهر مستکبر: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَ لا أُخْبِرُکُمْ بِشِرَارِ نِسَائِکُمْ الذَّلِیلَةُ فِی أَهْلِهَا الْعَزِیزَةُ مَعَ بَعْلِهَا الْعَقِیمُ الْحَقُودُ الَّتِی لا تَوَرَّعُ مِنْ قَبِیحٍ الْمُتَبَرِّجَةُ إِذَا غَابَ عَنْهَا بَعْلُهَا کافی، ج 5، ص 325.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): إِنَّ خَیْرَ نِسَائِکُمُ الْوَلُودُ الْوَدُودُ الْعَفِیفَةُ الْعَزِیزَةُ فِی أَهْلِهَا الذَّلِیلَةُ مَعَ بَعْلِهَا الْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانُ عَلَی غَیْرِهِ الَّتِی تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَ تُطِیعُ أَمْرَهُ وَ إِذَا خَلا بِهَا بَذَلَتْ لَهُ مَا یُرِیدُ مِنْهَا وَ لَمْ تَبَذَّلْ کَتَبَذُّلِ الرَّجُلِ‏ کافی، ج 5، ص 324.

3 ترک آرایش برای یکدیگر: امام صادق (ع) می‏فرماید: زن نباید آرایش را ترک کند، گرچه به یک گردن بند باشد آیین همسرداری، ص 153.

قَالَ الْبَاقِرُ (ع): لا یَنْبَغِی لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُعَطِّلَ نَفْسَهَا وَ لَوْ تُعَلِّقُ فِی عُنُقِهَا قِلادَةً کافی، ج 5، ص 509.

4 نپذیرفتن مدیریت: الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ نساء/ 34.

15. چشم داشت به دیگران‏

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): اشْتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَلَی امْرَأَةٍ ذَاتِ بَعْلٍ مَلاتْ عَیْنَهَا مِنْ غَیْرِ زَوْجِهَا أعلام الدین، ص 417.

قالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع): مَنْ أَطْلَقَ نَاظِرَهُ أَتْعَبَ خَاطِرَهُ مَنْ تَتَابَعَتْ لَحَظَاتُهُ دَامَتْ حَسَرَاتُهُ‏ جامع الاخبار، ص 93.

16. فرزند دختر

مردان ناجوری هستند که به خاطر این که همسرشان دختر می‏آورد، زندگیش را تلخ قرار می‏دهند.

17. بدگوئی‏

وَ آتَیْتُمْ إِحْداهُنَّ قِنْطاراً فَلا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَیْئاً أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِیناً نساء/ 20.

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ کَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَیْتُمُوهُنَ‏ نساء/ 19.

در جاهلیت به سراغ دختران ثروتمند می‏رفتند به امید این که یا بمیرند و مردان وارث شوند یا آنان را در معضلات قرار دهند و زنان حاضر شوند قسمتی از مهریه را پس دهند.

18. عیب جوئی‏

به رسول خدا (ص) گفته شد، فلانی زن خوبی است. روزها روزه و شب‏ها عبادت می‏کند. لکن بد اخلاق و بد زبان است. فرمود: او هیچ خوبی ندارد و از اهل دوزخ است‏ آیین همسرداری، ص 41.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَیُّمَا امْرَأَةٍ آذَتْ زَوْجَهَا بِلِسَانِهَا لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهَا صَرْفاً وَ لا عَدْلا وَ لا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّی تُرْضِیَهُ‏ أمالی صدوق، ص 429.

19. حسادت‏

20. کتمان درگیری ها

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): لا یُسئل الرجل فیما ضرب امرئة سنن ابی داود، ج 2، ص 246.

21. غروروخود خواهی‏

پوشاندن گلایه‏ها راه حل نیست.

حق انتقاد و حق دفاع، نشانه رشد و آزادی و سلامت محیط است.

غرور و خودخواهی مانع حل اختلافات است.

4. راه حل اختلاف‏

1. پیش گیری‏

1 آشنا بودن زن و شوهر به مسائل خانوادگی و آشنا نبودن آنها به روحیات یکدیگر و عدم دقت در گزینش همسر مناسب و همرنگ (کفو) بخشی از عوامل اختلافات است. ای کاش برای پسران و دخترانی که در صدد ازدواج هستند کلاس هایی به عنوان آموزش ازدواج و آیین همسرداری تشکیل می‏شد.

2 بازگو کردن اسرار زندگی با یکدیگر. وَ إِذْ أَسَرَّ النَّبِیُّ إِلی بَعْضِ أَزْواجِهِ حَدِیثاً فَلَمّا نَبَّأَتْ بِهِ وَ أَظْهَرَهُ اللّهُ عَلَیْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أَعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمّا نَبَّأَها بِهِ قالَتْ مَنْ أَنْبَأَکَ هذا قالَ نَبَّأَنِیَ الْعَلِیمُ الْخَبِیرُ تحریم/ 3.

2. دادگاه خانواده‏

وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَکَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُرِیدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اللّهُ بَیْنَهُما نساء/ 35.

مزایای دادگاه خانواده در اسلام:

1 فوری‏

2 مجانی‏

3 مکتوم‏

4 بدون مرخصی، اضافه‏کار، ساعت معین و بازپرس‏

5 کشف عوامل به طور دقیق‏

6 قبل از وقوع شقاق اقدام کنید «خِفْتُمْ»

7 زن و شوهر یکی هستند «شِقاقَ»

8 هر دو در انتخاب داور مساوی هستند.

3. مسئولیت والدین‏

1 دعا: رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی‏ ابراهیم/ 40.

2 غذای حلال: قَالَ الصَّادِقُ (ع): کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّةِ کافی، ج 5، ص 124.

3 غذای کامل: وَ الْوالِداتُ یُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَیْنِ کامِلَیْنِ‏ بقره/ 233.

4 آموزش: عَلِّمُوا أَوْلادَکُمُ‏

5 موعظه: قالَ لُقْمانُ لابْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ‏ لقمان/ 13.

6 عدالت:

7 تزویج: إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ‏ قصص/ 27.

8 پایداری در تربیت: وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها طه/ 132.

9 غافل نشدن از حق: لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ‏ منافقون/ 9.

وظیفه پدر و مادر بنده پروری است نه بچه‏پروری: تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الامْوالِ وَ الاوْلادِ حدید/ 20.

نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوالا وَ أَوْلاداً سبأ/ 35.

لَنْ تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ‏ آل عمران/ 10.

4. برخوردهای منطقی‏

قَالَ الصَّادِقُ (ع): خَیْرُ نِسَائِکُمُ الَّتِی إِنْ غَضِبَتْ أَوْ أُغْضِبَتْ قَالَتْ لِزَوْجِهَا یَدِی فِی یَدِکَ لا أَکْتَحِلُ بِغُمْضٍ حَتَّی تَرْضَی عَنِّی‏ من ‏لایحضره‏ الفقیه، ج 3، ص 389.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): خَیْرُ نِسَائِکُمُ الطَّیِّبَةُ الرِّیحِ الطَّیِّبَةُ الطَّبِیخِ الَّتِی إِذَا أَنْفَقَتْ أَنْفَقَتْ بِمَعْرُوفٍ وَ إِذَا أَمْسَکَتْ أَمْسَکَتْ بِمَعْرُوفٍ فَتِلْکَ عَامِلٌ مِنْ عُمَّالِ اللَّهِ وَ عَامِلُ اللَّهِ لا یَخِیبُ وَ لا یَنْدَمُ‏ کافی، ج 5، ص 325.

فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللّهُ فِیهِ خَیْراً کَثِیراً نساء/ 19.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): خَیْرُ نِسَائِکُمْ الَّتِی إِنْ أُعْطِیَتْ شَکَرَتْ وَ إِنْ مُنِعَتْ رَضِیَتْ‏ مستدرک‏الوسائل، ج 14، ص 161.

قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (ع): أَشْکَرُکُمْ لِلَّهِ أَشْکَرُکُمْ لِلنَّاسِ‏ کافی، ج 2، ص 99.

قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (ع): وَ أَنْ أَشْکُرَ الْحَسَنَةَ صحیفه سجادیه، دعای 20.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً کافی، ج 5، ص 569.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَکْتُوبٌ فِی التَّوْرَاةِ اشْکُرْ مَنْ أَنْعَمَ عَلَیْکَ وَ أَنْعِمْ عَلَی مَنْ شَکَرَکَ‏ کافی، ج 2، ص 94.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): لَعَنَ اللَّهُ قَاطِعِی سُبُلِ الْمَعْرُوفِ‏ قِیلَ وَ مَا قَاطِعُوا سُبُلِ الْمَعْرُوفِ؟ قَالَ: الرَّجُلُ یُصْنَعُ إِلَیْهِ الْمَعْرُوفُ فَیَکْفُرُهُ فَیَمْتَنِعُ صَاحِبُهُ مِنْ أَنْ یَصْنَعَ ذَلِکَ إِلَی غَیْرِهِ‏ کافی، ج 4، ص 33.

هر کس به مسلمانی آفرین بگوید خداوند متعال تا قیامت برایش آفرین می‏نویسد. آیین همسرداری، صفحه 363.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَنْ قَالَ لاخِیهِ الْمُومِنِ مَرْحَباً کَتَبَ اللَّهُ تَعَالَی لَهُ مَرْحَباً إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ کافی، ج 2، ص 206.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): عَلَیْکُمْ بِالْعَفْوِ فَإِنَّ الْعَفْوَ لا یَزِیدُ الْعَبْدَ إِلا عِزّاً فَتَعَافَوْا یُعِزَّکُمُ اللَّهُ‏ کافی، ج 2، ص 108.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): علیک بالرفق و العفو فی غیر ترک للحق‏ تحف‏العقول، ص 25.

قَالَ الْبَاقِرُ (ع): النَّدَامَةُ عَلَی الْعَفْوِ أَفْضَلُ وَ أَیْسَرُ مِنَ النَّدَامَةِ عَلَی الْعُقُوبَةِ کافی، ج 2، ص 108.

قَالَ الصَّادِقُ (ع): مَنْ کَظَمَ غَیْظاً وَ لَوْ شَاءَ أَنْ یُمْضِیَهُ أَمْضَاهُ أَمْلا اللَّهُ قَلْبَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ رِضَاهُ‏ کافی، ج 2، ص 110.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): مَنْ صَبَرَ عَلَی سُوءِ خُلُقِ امْرَأَتِهِ وَ احْتَسَبَهُ أَعْطَاهُ اللَّهُ (بِکُلِّ مَرَّةٍ) یَصْبِرُ عَلَیْهَا مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا أَعْطَی أَیُّوبَ عَلَی بَلائِهِ‏ ثواب الاعمال، ص 287.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): من صبرت علی سوء خلق زوجها أعطاها الله مثل ثواب آسیة بنت مزاحم‏ مکارم‏الاخلاق، ص 213.

إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها نساء/ 86

هَلْ جَزاءُ الاحْسانِ إِلا الاحْسانُ‏ الرحمن/ 60.

اصل اختلاف سلیقه و تضارب افکار رمز شکوفایی استعدادها و روشن شدن نقاط ضعف و قوت است.

وَ لا تَجْعَلُوا اللّهَ عُرْضَةً لایْمانِکُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَیْنَ النّاسِ‏ بقره/ 224.

خدا را در بعضی سوگندهای خود قرار ندهید. برای اصلاح نیکوکاری سوگند بی‏تفاوت بودن یاد نکنید.

میان داماد و دختر عبد الله بن رواحه یکی از یاران پیامبر اکرم (ص) اختلاف شد. او سوگند یاد کرد که برای اصلاح دخالت نکند. آیه نازل شد که این سوگندها بی‏اثر است. نمونه، ج 2، ص 99.

امام صادق (ع) بودجه‏ای در اختیار مفضل برای حل اختلافات مردم قرار داد.

5. نمونه هایی از الگوهای خانواده‏

لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ احزاب/ 21.

در هوای گرم حضرت علی (ع) وارد منزل شد و دید زنی لب در خانه ایستاده و می‏گوید: إِنَّ زَوْجِی ظَلَمَنِی وَ أَخَافَنِی وَ تَعَدَّی عَلَیَّ وَ حَلَفَ لِیَضْرِبَنِی‏ فرمود: صبر کن تا هوا خنک شود، برویم به سراغ او. خانم گفت: یَشْتَدُّ غَضَبُهُ وَ حَرَدُهُ عَلَیَّ فَطَأْطَأَ رَأْسَهُ ثُمَّ رَفَعَهُ وَ هُوَ یَقُولُ لا وَ اللَّهِ أَوْ یُوخَذَ لِلْمَظْلُومِ حَقُّهُ غَیْرَ مُتَعْتَعٍ‏ اختصاص مفید، ص 157.

در همان روز داغ به در خانه شوهر رفتند. مرد از خانه بیرون آمد و آقا را نشناخت، ولی گفت: مَا أَنْتَ وَ ذَاکِ وَ اللَّهِ لاحْرِقَنَّهَا لِکَلامِکَ‏ اختصاص مفید، ص 157.

حضرت فرمود: آمُرُکَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَاکَ عَنِ الْمُنْکَرِ تَسْتَقْبِلُنِی بِالْمُنْکَرِ وَ تُنْکِرُ الْمَعْرُوفَ‏ اختصاص مفید، ص 157.

مردم کم‏کم آمدند به حضرت با جمله یا امیرالمؤمنین خطاب کردند. شوهر همین که آقا را شناخت، روی پای آقا افتاد و عذرخواهی کرد. حضرت شمشیرش را غلاف کرد و به زن فرمود: یَا أَمَةَ اللَّهِ ادْخُلِی مَنْزِلَکِ وَ لا تُلْجِئِی زَوْجَکِ إِلَی مِثْلِ هَذَا وَ شِبْهِهِ‏ اختصاص مفید، ص 157.

همین که یوسف در جلسه مهمانی دید که برادرانش شرمنده هستند، فرمود: این شما بودید که مرا به عزیزی رساندید.

شخصی به امام حسن مجتبی (ع) ناسزا گفت، ولی امام به او لباس و مرکب و مال داد و او عوض شد.

فقیر همین که دید در مسجد کسی به او پول نداد. آب دهان به ریش کاشف الغطاء پرتاب کرد، ولی آقا پا شد و فرمود: هر کس ریش مرا دوست دارد به فقیر کمک کند.

حضرت یعقوب (ع) فرمود: ای یوسف! حالا بگو برادرها با تو چه کردند؟ عرض کرد؛ پدر جان این را نپرسید، بلکه بپرس لطف خدا با تو چه کرد؟ وَ قَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ‏ یوسف/ 100.

إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏ تغابن/ 14.

وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَیْهِما أَنْ یُصْلِحا بَیْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَیْرٌ نساء/ 128.