یکى از اعتقادات شیعه متبرک دانستن قبور ائمه اطهار است آیا مى توان از قرآن نیز دلایلى بر این موضوع ارائه داده ؟
پاسخ:
طبق تصریح قرآن ( و لاتحسبن الذین قتلوا فى سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ) کسانیکه در راه خدا شهید شدند مپندارند آنها مردگانند بلکه در نزد پروردگار شان زنده هستند و روزى مى خورند . بنابر این توجه ما عمده به روح ملکوتى و حاضر و ناظر آنها است ( 1)
( من یعظم شعائر الله فا نما من تقوى القلوب ) هر کس شعائر الهى را بزرگ بشمارد این از علامت تقواى الهى است ( 2)
هر چیز که یاد و عظمت خدا را و آئین او را به یاد انسان مى اندازد از آنجا شعائر خداست و ائمه علیه السلام همگی حجت و اولیاء خدا هستند اگر یاد آنها را در افکار و اذهان در ظاهر و باطن تعظیم کنیم و عظمت بد هیم جز ء شعائر الهى است .
( لنتخذن علیهم مسجدا ) (3) مدفن اصحاب کهف را مسجد و محل عبادت و نیایش قرار دادند چون این محل ( محل دفن اصحاب کهف )مکان دفن اجساد بندگان صالح و محبوب خدا بود داراى فضیلت خاصى داشتند و بر آن مکان تبرک مى جستند و معتقد بودند عبادت و نیایش در آنجا ثواب بیشترى دارد و این کاررا انجام دادند و قرآن آن را تایید میکند و اگر اشکال داشت یقینا قرآن تخطئه میکرد.
قرآن به زائرین خانه خدا دستور میدهد که در مقام ابراهیم ( نقطه اى که حضرت ابراهیم ایستاد ) و نماز خواند آنجا داراى فضیلت و شرافتى است و دستور تبر ک آن مکان را داد.
( و اتخذ من مقام ابراهیم مصلى ) ( 4) از مقام ابراهیم براى خود محل نما ز را اتخاذ کنید اگر ما حرم ائمه علیهم السلام را تبرک میداریم یعنی اینکه اولا آنها را به تصریح قرآن زنده میدانیم .
( و لاتقولوا لمن یقتل فى سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لایشعرون ) به کسانیکه در راه خدا کشته شده اند مرده نگوئید بلکه آنها زندگانند و لى شما احساس نمى کنید ( 5)
و ما در حرم امامان علیهم السلام سلام به آنها مى دهیم که قرآن هم مى گوید :( سلام على موسى و هارون ) ( 6) و در آنجا نماز نیایش مى پردازیم و همچنین مکانی بین صفا و مروه هم محل عبادت شد چون محل مقدس اسماعیل و هاجر بود .
* حضرت فاطمه سلام علیها مرتب به زیارت قبر حضرت حمزه مى رفت آنجا نماز مى خواند و گریه مى کرد ( 8)
* حضرت یوسف پیراهنش براى یعقوب تبرکا فرستاد و حضرت یعقوب قبول کرد و بر روى صورت خود گذاشت و بینا شد : براى خدا کارى ندارد اگر به شخصى یا چیزى عظمت بدهد .
جهت اطلاع بیشتر کتاب آئین وهابیت از آیه الله جعفر سبحانى مطالعه شود.