ویژگی های کسانی که ما آنها را کنار خدا قرار داده و برای خدا شریک قرار میدهیم در قرآن

یکى از راه‏هاى شرک‏زدایى، مقایسه‏هایى است که قرآن میان خدا و غیر خدا مى‏کند و بدین وسیله به انسان هشدار مى‏دهد که چه چیزى را به جاى چه کسى مى‏پذیرد! از باب نمونه چند آیه را با ترجمه ساده نقل مى‏کنیم:

الف: «أفَمن یخلُق کمَن لا یخلق أفلا تذکّرون» « نحل، آیه 17» آیا کسى که قدرت آفریدن دارد ومى‏آفریند مانند کسى است که چنین قدرتى را ندارد آیا متذکّر نمى‏شوید؟!

ب: «أتدعون بعلًا و تذرون احسن الخالقین» « صافّات، آیه 135» آیا به سراغ بت‏هایى که توانایى هیچ‏گونه آفرینشى ندارند مى‏روید وپروردگارى را که بهترین آفریننده است رها مى‏سازید.

ج: «إنّ الّذین تَدعون من دونِ اللّه عِبادٌ أمثالکم» « اعراف، آیه 194» این تکیه‏گاه‏هایى که شما متوجّه آنها شده‏اید وآنها را مى‏خوانید بندگانى هستند همچون خود شما، موجوداتى محدود، ضعیف، عاجز ونیازمند؛ راستى چرا عزّت خود را از دست داده‏اید و در برابر کسانى چون خودتان این قدر کرنش مى‏کنید؟ آرى، ایمان به خدا که رفت عزّتِ نفس هم مى‏رود وانسان خوار وذلیل مى‏شود، به قول اقبال لاهورى:

آدم از بى‏بصرى بندگى آدم کرد

 

گوهرى داشت ولى نذر قباد و جم کرد

یعنى در خوى غلامى ز سگان پست‏تر است‏

 

من ندیدم که سگى نزد سگى سر خم کرد

 

 

 

د: «انّ الّذین تدعون من دون اللّه لن یخلقوا ذبابا» « حج، آیه 73» آنان که شما به سراغشان مى‏روید حتّى قدرت خلقت یک مگس را هم ندارند.

ه: «فلا یملکون کشف الضرّ عنکم» « اسراء، آیه 56» نمى‏توانند مشکلى از شما را حل کنند.

و: «لایملکون لکم رزقاً» « عنکبوت، آیه 17» نمى‏توانند روزى شما را تأمین کنند وافزایش دهند.

ز: «ان تدعوهم لا یسمعوا دعاءکم و لو سمعوا ما استجابوا لکم» « فاطر، آیه 16» غیر خدا صداى شما را نمى‏شنوند و اگر بشنوند نیز نمى‏توانند دردى از شما دوا کنند.

ح: «أیبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جمیعاً» « نساء، آیه 139» چرا به سراغ دیگران مى‏روید؟ آیا در نزد آنها عزّت مى‏جویید در حالى که تمامى عزّت‏ها براى خداست!

ط: «یدعو لمن ضرّه اقرب من نفعه» « حج، آیه 13» آیا به دنبال آنها براى کسب سود مى‏روید؟

درحالى که ضرر آنها از سود آنها بیشتر است.

ى: «هل من شُرکائکم مَن یَهدى الىَ الحَقّ» « یونس، آیه 35» آیا از شریک‏هایى که براى خدا گرفته‏اید، کسى هست که شما را به سوى حقّ هدایت کند؟!