پنج گروه که شیطان به آنها دست رسی ندارد

قال الله تبارک و تعالی «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أوْ أنثی وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً».

هَلْ أنَبِّئُکُمْ عَلی مَنْ تَنَزَّلَ الشَّیاطین» «تَنَزَّلُ عَلی کُلِّ أفّاکٍ أثیمٍ» دارد؛إنَّ الشَّیاطینَ لَیْوحْونَ إلی أوْلیائِهِمْ

 إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ.

فضایل

امام صادق علیه السلام فرمود: قال ابلیس؛ شیطان می گوید:خَمْسَهُ أشیاءَ لَیْسَ لِی فِیهِنَّ حُیلَهٌ وَ سائِرُ النَّاسِ فی قَبْضَتی؛

1- یک: مَنِ اعتَصَم باللهِ عَن نیه صادقه وَاتّکلَ علَیه فِی جَمیعِ أمورهِ؛

روایت است از امام صادق پرسیدند: آقا، کم عقل ترین آدم چه کسی است؟ - من و شما به کسی که ورشکست شود و نتواند خوب کار کند و ضرر کند کم عقل می گوییم- امام صادق علیه السلام  فرمود: کم عقل کسی است که عبادت بکند اما ریا باشد لذا در روایت است که روز قیامت به انسان مراعی و ریاکار می گویند ای خاسر، ای کافر

من یک حدیث زیبایی از امام رضاعلیه السلام دیدم، فرمود: هر انسانی که صبح از خانه بیرون می آید هم شیطان به سراغش می آید و هم فرشته، هر دو با هم می آیند که ببینند انسان آمادگی چه چیزی را دارد  اگر انسان وقتی از خانه اش بیرون می آید بگوید بِسْم اللهِ آمَنتُ بِاللهِ تَوَکَّلتُ عَلَی الله مَا شاء اللهُ لَا حُولَ وَلا قُوّه إلّا بِالله، این کلمات را بگوید، فرشته رو به شیطان می کند، می گوید: برو این آدم مال من است با این کار نداشته باش،

بنابراین حیوانی که بر آن بسم الله نگویید مردار است. حال آدمی که نام خدا در زندگی اش نیست آیا مردار نیست؟ چرا مشرک نجس است؟ او خودش را تمیز شسته اما قرآن می گوید حق ندارد به مسجدالحرام بیاید: إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلاَ یَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ نمی تواند وارد مسجدالحرام شود قرآن اهل کتاب، یهود و مسیحی را نجس نمی گوید فقط مشرک و بت پرست را می گوید.

شخصی آمد خدمت پیامبر اکرم گفت: یا رسول الله، می خواهم رزقم زیاد شود، فرمود: دُمْ عَلَی الطَّهارَه[ کنز العمال، ح 44154.]؛ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِین. انسان پاکیزه کسی است که هم وضوی ظاهری دارد و هم وضوی باطنی.

2- ذکر زیاد«من کَثُرَ تسبیحُهُ فی لیلَه و نهاره»؛

یک نوع تسبیح، تسبیحات حضرت زهراست

کسی خدمت امام صادق علیه السلام  آمد و گفت: آقا! شنوایی ام کم است. حضرت فرمود: برو تسبیحات مادرم زهرا را بگو. تسبیحات حضرت زهرا فقط مال نماز نیست اگر کسی صبح وقتی از خانه بیرون می آید آن را بگوید در وسعت رزق اثر دارد.

یک تسبیح یعنی «سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُللهِ وَلاإله إلا اللهُ وَاللهُ أکبَر».

روایت داریم وقتی ملائکه طواف می کنند این تسبیح را می گویند.

روایت داریم شبی که موسی به میقات رفت خدا این ذکر را به او یاد داد: سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُللهِ وَلاإله إلا اللهُ وَاللهُ أکبَر. یک نوع تسبیح سُبْحانَ رَبّی العَظیمِ وَبِحَمدِه، سبحانَ رَبّی الاعلی وَبِحَمدِه.

حضرت عیسی وقتی آمد که مردم را به سوی خدا دعوت کند، شیطان سراغش آمد و گفت: عیسی، تو خودت خدایی، چرا مردم را به خدا دعوت می کنی؟ تو اگر خدا نیستی پس پدرت کیست؟ پدر همه مردم معلوم است، تو پدرت معلوم نیست پس خودت خدایی؛ لااقل پسر خدایی. عیسی تو که مرده زنده می کنی، تو که کور شفا می دهی، تو که معجزه می کنی. هر گونه عیسی از دست او فرار می کرد او به سراغش می آمد، می خواست اعتقاد عیسی را خراب کند. هر چه کرد دید نمی رودچند مرتبه سبحان الله گفت، شیطان دور شد. شیطان گفت: جایی که این کلمه باشد من نمی آیم چون دارید خدا را منزه می شمارید.

قرآن کریم می فرماید: اگر می خواهی شیطان به سراغ شما نیاید: فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم.

3- صبر بر مصیبت«وَمَنْ لَمْ یَجْزَع عَلَی المُصیبَهِ حینَ تُصیبُهُ»

حضرت ایوب زمان دارایی اش، می گفت: «خدا». زمانی هم که نداشت می گفت: «خدا»، وقتی سالم بود می گفت: «خدا»، مریض بود می گفت: خدا».

شما اباعبدالله را ببینید، این همه مصیبت دید اما گفت: الهی راضی ام به رضای تو.[ بحارالانوار، ج 44، ص 366]

ابوذر یک جوانی داشت مُرد. اصولاً بیشتر بچه های او در زمان حیات خودش از دنیا رفتند. کسی آمد زخم زبان بزند. به او گفت: اباذر، خدا هر چه به تو اولاد می دهد می میرند، این پسرت هم که مرد. ابوذر نگاهی کرد و گفت: «الحمدلله الذی یأخُذُهُم من دارِ الفَناء، و یُذخِّرُهُم فی دارِ البقاء».[ مسکن الفؤاد، ص 55]

فرزند جوان آقا امام صادق علیه السلام مریض بود، داشت جان می داد و در حال احتضار بود، آقا بالای سرش نشسته بود، گفتند: آقا بچه دارد جان می دهد؛ ولی سخت جان می دهد. حضرت فرمود: سورة صافات بخوانید تا راحت جان بدهد. شروع به خواندن سورة صافات کردند، به آیة یازدهم رسیدند بچه جلوی چشم پدر جان داد. امام فرمود:«إنّا أهْلَ البَیْتِ إنَّما نَجْزَعُ قَبْلَ المُصیبَهِ فإذا وَقَعَ أمرُ اللهِ رَضِینَا بِقَضائِهِ وَسَلَّمنا لِأمرِهِ»[ الکافی، ج 3، ص 225]؛

شب عاشورا حضرت زینب صدای گریه اش بلند شد، امام حسین فرمود: خواهرم مواظب باش شیطان حلم تو را نبرد، زینب سلام الله علیهابلافاصله عرض کرد:«سَتَجِدُنی کَما تُحِب»؛ در بعضی جاها نقل دارد: برادر، صبر را به عجز در می آورم

اباعبدالله وقتی طفل شش ماهه اش روی دستش جان داد عرضه داشت: «الهی هَوَّنَ لیَ الامرِ لِأنّهُ بِعَینک

4- «وَمَنْ رَضی لِاخیه الْمؤمن ما یَرضاهُ لِنّفسه».

امام رضا گُل غذا را به فقیر می داد، قبل از این که شروع به خوردن کند برای فقیر غذا کنار می گذاشت.

«وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ»

5- راضی به رضای خداوند

«وَمَنْ رَضِیَ بِما قَسَمَ اللهُ لَهُ وَلَمْ یَغتَمَّ لِرِزْقِهِ»[ الخصال، ج 1، ص 285]؛

 ما قائل به «بداء» هستیم؛ یعنی خداوند رزق کم را زیاد می کند، عمر کم را طولانی می کند، عمر طولانی را کوتاه می کند؛ روایت داریم و قرآن هم می فرماید: «یَمْحُو اللّهُ مَا یَشَاء وَیُثْبِتُ انسان باید دعا بکند و از خدا تغییر را بخواهد، اما هیچ گاه از آن چیزی که خدا پسندیده شکوه نکند. 

اباعبدالله وقتی طفل شش ماهه اش روی دستش جان داد عرضه داشت: «الهی هَوَّنَ لیَ الامرِ لِأنّهُ بِعَینک»؛خدایا من راضی ام به این مصیبت چون در مقابل توست چون تو راضی هستی. اگر کسی این پنج صفتی که عرض کردم داشت قلبش فرودگاه شیطان نمی شود.